سایر مقالات

علت بوی بد کولر خودرو چیست؟

بوی بد کولر خودرو:

وقتی سوار اتومبیل می‌شوید، گاهی ممکن است بوی بد و ناخوشایندی را استشمام کنید، یکی از دلایل این بوی بد تهویه نامطبوع خودرو  و سیستم کولر آن است، همچنین این احتمال وجود دارد که وقتی وارد ماشین می‌شویم، بوی ناخوشایند کپک از ماشین بشنوید که نشان دهنده رشد کپک در داخل کولر خودرو است، گاهی هم این احتمال وجود دارد که هنگام ورود به ماشین، ابتدا این بوی بد را حس نکنید اما بعد از مدتی بوی ناخوشایندی به مشامتان برسد. در این مقاله علت بوی بد بخاری، علت بوی بد کولر خودرو و بطور کلی سیستم تهویه A/C ماشین را بررسی میکنیم، همچنین روش‌های رفع بوی بد کولر ماشین را نیز به شما توضیح خواهیم داد.

انواع بوی بد که ممکن است از کولر یا بخاری ماشین استشمام کنید :

بوی بد کولر یا بخاری ماشین مثل بوی گازوئیل یا بنزین

در حالی که فیلتر هوای کابین شما به خوبی گرد و غبار، زباله و سایر مواد مضر را فیلتر می‌کند، به اندازه کافی قوی نیست که بوی قوی تری مانند گاز و بوی بنزین را فیلتر کند، اگر از وسیله نقلیه شما گاز نشت می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد که بوی گاز از طریق تهویه مطبوع به داخل کابین شما وارد شود.

نشت گاز در ماشین خطرناک است، در همین راستا بوی گاز کولر ماشین هشداری برای رانند و وسرنشینان آن می باشد و هر وقت که بوی گاز کولر خودرو را احساس کردید، بهتر است فوراً خودروی خود را خاموش کنید و به دنبال علت بوی گاز کولر ماشین بگردید و در ادامه آن را به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید تا سیستم سوخت شما بازرسی و در صورت لزوم تعمیر شود، به یاد داشته باشید برای شناسایی علت نشت بوی بنزین از کولر ماشین هم باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار علت این موضوع را برای شما مطرح کند.

استشمام بوی کپک یا قارچ از بخاری یا کولر ماشین

اگر تهویه خودروی شما (سیستم A/C ماشین) بوی کپک یا قارچ می‌دهد، این بو می‌تواند بوی کپک یا قارچ واقعی باشد! با بالا رفتن سن خودرو، باکتری‌‌ها می‌توانند در سیستمی ‌که معمولاً رطوبت در آن جمع می‌شود رشد کنند، به‌ویژه در اواپراتور کولر گازی، هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بوی تند و کپک مانندی می‌تواند از طریق دریچه‌های کولر و بخاری ماشین در داخل کابین شما پخش شود.

اگر مشکل بوی کپک یا قارچ خفیف به نظر می‌رسد، درمان‌های سریع در دسترس هستند و اگر به دنبال چیزی با کاربرد آسان هستید، یک پاک کننده دریچه و مجرای هوا را امتحان کنید که می‌توانید آن را در دریچه‌های خود اسپری کنید تا بو را خنثی کنید، اما برای یک راه حل طولانی مدت، از یک تعمیرکار ماشین بخواهید سیستم A/C ماشین شما را بررسی کند.

کولر یا بخاری ماشین بوی سرکه می‌دهد

آیا هنگام استفاده از کولر ماشین خود بوی تند سرکه را استشمام می‌کنید؟ در حالی که این بوی بد غیرقابل انکار است، اما شناسایی منبع آن ممکن است کمی ‌مشکل باشد، انواع خاصی از کپک‌ها می‌توانند باعث شوند تهویه مطبوع ماشین شما بوی سرکه بدهد.

مشکلات بسیار بزرگتری نیز می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در سیستم تهویه (A/C) شما شوند، مانند انتشار ازن که تمایل به بوی سرکه دارد، یا نشت اسید باتری که بوی گوگرد دارد، اگر اسپری تمیزکننده هوا و مجاری، مشکل بوی سرکه شما را از بین نبرد، بهتر است از یک متخصص سیستم تهویه کمک بگیرید.

بوی سوختگی از بخاری یا کولر ماشین

بوی سوختگی از سیستم تهویه ماشین شما هرگز نشانه خوبی نیست، به یاد داشته باشید نوع بوی سوختن می‌تواند در نحوه شناخت علت بوی سوختگی از کولر ماشین به شما کمک کند، در اینجا چند نوع رایج بوی سوختگی وجود دارد که امکان دارد از طریق سیستم تهویه و کولر ماشین استشمام کنید.

بوی لاستیک سوخته از کولر ماشین

اگر مشکلی در کمپرسور تهویه ماشین (A/C ماشین)، کلاچ کمپرسور کولر گازی یا قرقره نامرتب وجود داشته باشد، می توان گفت علت بوی لاستیک سوخته در ماشین همین موارد است، هر یک از این‌ها ممکن است باعث کشیده شدن تسمه شود و در ادامه بوی لاستیک سوخته از کولر ماشین بشنوید.

بوی پلاستیک سوخته در کولر و بخاری ماشین

مشکلات برقی ماشین، سوختن سیم‌‌ها یا شیلنگ‌‌ها و حتی گرد و غبار بیش از حد در دریچه‌‌ها می‌تواند باعث شنیده شدن بوی پلاستیک سوخته از کولر خودرو بشود.

بوی روغن سوخته در کولر و بخاری ماشین

با گذشت زمان، روغن می‌تواند از طریق واشر، شیلنگ و حتی فیلتر روغن از موتور شما نشت کند، هنگامی که این روغن نشتی به موتور داغ یا سایر عناصر گرم شده در زیر کاپوت برخورد می‌کند و همین مورد دقیقا دلیل بوی روغن سوخته در ماشین است و می‌تواند به سرعت بوی روغن سوزی را منتشر کند و از طریق سیستم تهویه خودرو وارد کابین خودروی شما بشود.

به طور کلی، هرگونه بوی سوختگی که از سیستم تهویه وسیله نقلیه شما منتشر می‌شود، نشانه خوبی نیست، از آنجایی که هر نوع بوی سوزش می‌تواند ناشی از مسائل مختلفی باشد، تشخیص مشکل فقط با بینی دشوار است، پس به نزدیک‌ترین تعمیرگاه بروید تا تکنسین‌‌ها بتوانند بیشتر در این زمینه به شما کمک کنند.

کولر یا بخاری ماشین بوی شیرینی می‌دهد؟

آیا می‌توانید بوی شیرینی را از سیستم تهویه خود استشمام کنید؟ بوی شیرین در سیستم تهویه ماشین شما می‌تواند نشان دهنده نشتی ضد یخ در سیستم خنک کننده شما باشد، اتیلن گلیکول جزئی از ضد یخ است که آن را در کاهش دمای انجماد مایع عالی می‌کند، همچنین همان ماده ای است که بوی شیرین عجیبی دارد. نشت مایع خنک کننده می‌تواند برای خودروی شما مضر باشد، اگر بوی شیرینی را در سیستم کولر یا بخاری ماشین خود حس کردید، بسیار واجب است که فورا وسیله نقلیه خود را برای بازرسی کامل خودرو به تعمیرگاه ببرید.

اگر هر یک از اجزای کولر خودرو شما دچار مشکل شده و نیاز به تعویض دارد، مجموعه یدک یار می تواند در این زمینه به شما کمک کند، ما در این مجموعه در تلاش هستیم تا قطعات اصلی و باکیفیت را با ضمانت اصالت در اختیار شما قرار دهیم، در هر کجای کشور که باشید، می توانید از فروشگاه اینترنتی یدک یار خرید خود را انجام دهید.

عملکرد کولر خودرو به چه صورت است؟

هنگام طی نمودن مسافت زیادی در طول فصل گرما و به خصوص تابستان؛ به عنوان مثال با خانواده به مسافرت رفته و قطعا هوای گرم درون خودرو، افراد را آزار دهد. به همین علت است که از کولر خودرو استفاده می شود که هوای خنک و تازه را درون اتومبیل حس نموده و هوای قدیمی تر خارج خواهد شد.

چه مسئله ای باعث ایجاد بوی نامطبوع در کولر خودرو می شود؟

به علت آن که سیستم تهویه ی خودرو چه از بیرون و چه از خارج، قابل نفوذ می باشد، به روشی بسیار ساده امکان این وجود را دارد که هر آلاینده ای به فضای داخلی وارد شده و بوی نامطبوع ایجاد خواهد شد. برای مثال هنگامی که ماشین را به کارواش برده، آن را شسته و تمیز کنید، امکان دارد آب وارد سیستم تهویه خودرو شده، آب مانده و همین امر سبب ایجاد بوی نامطبوع می شود.

رشد کپک و قارچ در کولر خودرو:

به دلیل آن که پس از استفاده کولر در فاصله ی مدت زمان طولانی هوای اطراف خودرو خنک شده و می شود تا هوای اطراف کولر مرطوب گشته و محل مناسبی برای رشد کپک و قارچ به وجود خواهد آمد که این مسئله از اصلی ترین اوامر ایجاد بوی نامطبوع در خودرو می باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه ی آماده سازی کولر ماشین برای فصل گرم تابستان

چگونه از بوی نامطبوع کولر خودرو پیشگیری کنیم؟

اول، روشن نمودن فن سیستم تهویه هوای ماشین:

از جمله دلایلی که باعث خارج شدن گرد و غبار از ماشین می شود و از پر شدن و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری شود؛ فن سیستم تهویه نام دارد. امکان دارد که شما در طول فصول نیازی به روشن و یا خاموش کردن بخاری و کولر نداشته باشید؛ اما در صورتی که می خواهید خودرو خود بوی نامطبوع از خود ایجاد نکند؛ حتما باید در برخی مواقع فن ماشین را روشن نمایید.

دوم، تعویض نمودن فیلتر اتاقک خودرو:

از جمله عواملی که سبب ایجاد نشدن بوی نامطبوع در خودرو خواهد شد؛ تعویض نمودن به هنگام فیلتر اتاقک ماشین خواهد بود. یکی از علل مهم تعویض فیلتر، آن است که در برخی مواقع آلودگی و آلاینده های محیط اطراف پیرامون را جذب فیلتر نموده و با گذشت زمان به علت ماندن و چسبیدن به فیلتر، بوی بدی را ایجاد کرده که افراد ساکن در خودرو را آزار می دهد. به طور معمول زمان تعویض فیلتر اتاقک خودرو، در بهترین حالت بین هر فصل می باشد تا این قطعه دچار مشکل نشود.

بوی بد کولر ماشین

سوم، تهیه ی اسپری های خوشبو کننده برای ماشین:

به جهت جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع خودرو بهتر است از 2 اسپری مناسب با رایحه ای دلچسب استفاده نمایید. یکی از انواع اسپری ها، اسپری خوش بو کننده خودرو بوده و دیگری نیز اسپری آب رقیق بوده که موجب خشک نمودن کولر خودرو و تجهیزاتش می شود. برای این منظور می توان از آب رقیق و سرکه نیز استفاده نمود تا این مشکل را برطرف ساخته و بوی نامطبوع ایجاد نگردد. به جهت آن که اسپری های مصرف شده به درستی کار نموده و دچار مشکل نشوند؛ دریچه های کولر درون خودرو را باز نموده و اسپری را به داخل آن بزنید تا اسپری به صورت صحیح کار نماید.

چهارم، برای ماشین خود ارزش بگذارید:

اتومبیل خود را به مدت هر هفته یک بار بشویید؛ این شست و شو می تواند توسط خود شما و یا توسط کارواش انجام شود. با استفاده از هر دو روش گفته شده خودر خود را به طور کامل بشویید تا از بوی نامطبوع جلوگیری نماید. یکی دیگر از دلایل بوی بد کولر خودرو، ریختن اشغال درون ماشین و ماندگی آن بوده که سبب ایجاد اشکال خواهد شد. تا احد امکان از این کار جلوگیری نموده و و اتومبیل خود را حداقل هفته ای یک بار با جاروبرقی تمیز نمایید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای قوی تر شدن کولر خودرو

پنجم، تعویض نمودن فیلتر کولر ماشین هر چند وقت یک بار:

هنگامی که از اسپری خوشبو کننده استفاده کردید؛ اما به طور مجدد کولر خودرو بوی بدی از خود منتشر کرد، حتما مشکل از فیلتر کولر ماشین می باشد. کاربرد فیلتر کولر به این صورت است که آلودگی در اطراف محیط خود را به خودش جذب کرده و مانع این می شود تا آلودگی ها وارد ماشین شده و بوی بدی ایجاد نماید.

پس از تعویض نمودن فیلتر کولر به صورت مجدد از اسپری های خوشبو کننده برای ماشین استفاده می شود. مدت زمان تعویض فیلتر کولر به طور متوسط هر 6 ماه یک بار بوده تا کولر ماشین دچار مشکل نشود.

ششم، خاموش کردن دکمه ی A/C خودرو برای مدتی:

در برخی مواقع گاهی این دکمه را در حالت خاموش گذاشته تا فیلتر کولر به طور کامل کار نموده و سبب ایجاد بوی بد در خودرو شما نشود. کولر اتومبیل را پیش از 5 دقیقه ایست کامل خودرو خاموش نمایید. هنگامی که در فصل تابستان به سفر می روید، احتمال زیاد، کولر خودرو در تمام طول مدت روشن است تا سرنشینان از هوای گرم رنج نبرند، اما پس از طی نمودن مسیر و رسیدن به محل، به مدت 5 دقیقه پیش از رسیدن به محل مورد نظر بهتر است کولر خودرو را خاموش کرده تا تبخیر کننده زمان کافی به جهت خشک کردن هوای داغ موتور را داشته باشد.

دلایل بد بو بودن کولر خودرو

کلام آخر:

از مطالب گفته شده در بالا به این نتیجه می رسیم که هر چقدر به خودروی خود اهمیت ندهیم؛ امکان این امر بالا می رود که بوی نامطبوع در اتومبیل ایجاد شده و سر نشینان آن را آزار دهد. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بوی نامطبوع کولر و ماشین جلوگیری شود، حتما ماشین را به کارواش برده و آن را به طور کامل شست و شو دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *