سایر مقالات

نحوه ی آماده سازی کولر ماشین برای فصل گرم تابستان

آماده سازی کولر ماشین

دو مورد ضروری که جهت مراقبت از وسیله ی نقلیه در فصل گرم تابستان که باید به آن‌ ها اهمیت داده شود، آماده نمودن کولر ماشین و استفاده از پارکینگ مناسب می باشد. خودرو خود را تا حد امکان، برای مدت طولانی در محلی که تحت تاثیر آفتاب شدید می باشد؛ پارک نکنید. اگر به هر دلیل مجبور به پارک کردن در فضای رو باز هستید؛ خودرو را زیر سایه قرار داده و از روکش و یا آفتاب‌گیر استفاده نموده تا اتومبیل، کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید.

برای شارژ گاز کولر ماشین از چه ابزار هایی باید استفاده نمود؟

  • اول، کپسول گاز یک کیلویی.
  • دوم، شلنگ مخصوص.
  • سوم، رابط شلنگ.
  • چهارم، گیج مانوفیلد.

 

نحوه ی شارژ گاز کولر ماشین چگونه است؟

  • اول، در آغاز کار، لوله و شیر یا والو کولر را که درون موتور وجود دارد، پیدا نمایید.
  • دوم، درپوش آبی رنگ را باز نموده و شیر کولر را به کمک انگشت و یا ابزار فشار دهید.
  • سوم، در صورت بیرون زدن گاز، یعنی کولر ماشین دارای گاز است و باید تنها تا میزان مناسب شارژ شود.
  • چهارم، در شرایطی که فاقد گاز باشد، هیچ گازی خارج نشده و باید به طور کامل شارژ گردد.
  • پنجم،  حال نوبت به وصل کردن شلنگ گیج به والو یا شیر کولر شده و برای این که هوای داخل شلنگ خالی گردد، پیچ آن را باز نمایید.
  • ششم، شیر کپسول را باز نموده تا مقداری گاز وارد آن گردد.
  • هفتم، شیر گیج را بسته و سپس ماشین را سپس کولر را روشن نموده و فن را بر روی بیشترین سرعت ممکن قرار دهید.
  • هشتم، به گیج فشار نگاهی انداخته و اگر عقربه بر روی ۳۵ تا ۴۰ psi بود، یعنی کولر کامل شارژ شده است. در صورتی که گیج، عدد کمتری از این مقدار را نشان دهد، باید شیر کپسول را دوباره باز نمایید.
  • نهم، اگر فشار کولر بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ psi  بود، اقدام به خالی کردن مقداری از گاز کنید.

نحوه آماده سازی کولر ماشین

  • مسئله ی حائز اهمیت آن است که نوع گاز کولر هر ماشینی مشخص بوده و نباید از گازی غیر از آن که سازنده تعیین نموده است، استفاده نمایید. همچنین نباید گاز دیگری را با گاز مخصوص ماشین مورد نظر ترکیب نمایید.
  • توجه نمایید که میزان و اندازه ی گاز ماشین های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. میزان گاز کولر در سری‌ های مختلف یک مدل نیز با یکدیگر متفاوت است. برای مثال، میزان گاز سری‌ های مختلف تیبا با یکدیگر تفاوت دارند.
  • به طور معمول، فشار گاز بیشتر کولر ها ۳۵ تا ۴۰ psi بوده، با این حال امکان دارد به دلایلی مانند دمای محیط، فشار کمپرسور، خلوص گاز و دور فن خنک‌کننده و سایر عوامل، تفاوت خواهد داشت.
  • بهتر است شارژ گاز کولر خودرو توسط یک فرد متخصص انجام شود.

هزینه ی شارژ کولر ماشین:

شارژ نمودن گاز کولر، کاری تخصصی بوده و به همین علت بهتر است تا توسط یک فرد متخصص صورت پذیرد. در این شرایط، اگر سیستم کولر ماشین دچار نشتی شده و یا خراب شود، باید به صورت اصولی تعمیر گردد.

  • اول، هر ساله هزینه ی شارژ کولر خودرو با افزایش همراه می باشد.
  • دوم، میانگین هزینه ی شارژ کولر ماشین از ۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان و با توجه به مدل اتومبیل متغیر خواهد شد.

کولر خودرو و مصرف سوخت آن:

برخی از راننده ‌ها معتقدند که روشن کردن کولر ماشین سبب بالا رفتن مصرف سوخت شده و به همین دلیل اصطلاحا کولر نمی ‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اجزای کولر ماشین

  • اول، گاز خنک‌ کننده در کمپرسور کولر  تراکم پیدا کرده و به کندانسور خواهد رفت. بخشی از قدرت موتور توسط تسمه به کمپرسور انتقال می یابد.
  • دوم، گرمای گاز پس از ورود به کندانسور جذب شده و به هوای خارج از اتاقک انتقال یافته و گاز به مایع تبدیل می گردد.
  • سوم، مایع به شیر انبساط رسیده و وظیفه ی کنترل ورودی به اپراتور را بر عهده دارد. فشار مایع کم شده و در حالت دو فازی به سمت اپراتور خواهد رفت.
  • چهارم، در این مرحله خشک‌ کن، گاز یا مایع و همین مجرا های ورود را خشک کرده و رطوبت را کم می کند.
  • پنجم، مایع کولر خودرو وارد اپراتور شده و در داخل اتاقک قرار گرفته شده است. در این مرحله، مایع گرما و رطوبت داخل اتاقک را جذب نموده و دوباره به گاز تبدیل می گردد.
  • ششم، در مرحله ی آخر، پروانه، هوا را از بین لوله‌ ها عبور می دهد و از طریق دریچه‌ های تهویه ی مطبوع به داخل اتاقک ارسال می کند.

اغلب قطعات سیستم کولر یا انرژی خود را توسط دینام و باتری گرفته و یا یک واکنش شیمیایی رخ می ‌دهد. تنها کمپرسور به موتور وصل شده و تنها قطعه ‌ای بوده که می‌ تواند مصرف سوخت ماشین را تا ۱۰ درصد بالاتر ببرد.

هنگامی که در بزرگراه ‌ها و جاده ‌ها و با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر رانندگی می کنید، استفاده از کولر ماشین، مصرف سوخت را کم تر خواهد کرد. در این شرایط اگر پنجره ‌ها باز باشند، جریان هوای بیرون وارد اتاقک می شود و در برابر هوا مقاومت ایجاد نموده و درنتیجه فشار بیشتری به موتور وارد خواهد شد. اما اگر پنجره‌ ها بسته باشند و کولر، روشن گردد؛ حالت آیرودینامیکی ماشین حفظ شده و فشار کمتری به موتور وارد و سوخت کمتری مصرف می نماید.

کولر خودرو

روش های نگهداری از کولر سالم:

·       اول، رانندگی کردن با سرعت معمول:

اگر کولر ماشین را روشن کردید، به هیچ عنوان با سرعت بالا رانندگی نکنید. در این شرایط فشار بیشتری به موتور وارد خواهد شد.

·       دوم، پارک کردن ماشین زیر سایه:

اگر خودرو را چند ساعت زیر آفتاب پارک نمایید، اتاقک ماشین به شدت داغ شده و اگر بلافاصله پس از سوار شدن، کولر را روشن نمودید، به سیستم تهویه مطبوع و موتور فشار زیادی وارد خواهد شد. در این شرایط بهتر است چند دقیقه‌، شیشه‌ ها را پایین کشیده و سپس کولر را روشن نمایید.

·       سوم، بالا بودن شیشه ‌ها:

در هنگام رانندگی با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به هیچ عنوان شیشه ‌ها را پایین نکشید. به علت آن که هوا وارد اتاقک شده و حالت آیرودینامیکی ماشین به هم خواهد ریخت؛ فشار بیشتری به موتور وارد خواهد شد.

·       چهارم، روشن کردن به موقع کولر خودرو:

بلافاصله پس از روشن کردن ماشین، کولر نگیرید! پیش از خاموش کردن ماشین، کولر را خاموش نموده و دقت نمایید که پیش از استارت زدن، کولر روشن نباشد. همچنین کولر ماشین را در سرعت‌ های بالا روشن ننمایید.

·       پنجم، بررسی گاز کولر ماشین:

همواره پیش از استفاده ی طولانی ‌مدت در فصل گرما، میزان گاز کولر ماشین را بررسی نمایید تا کم یا زیاد نباشد. همین طور جهت شارژ گاز کولر، باید از انواع مناسب و درست آن استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای قوی تر شدن کولر خودرو

·       ششم، مراحل آماده ‌سازی کولر در فصل گرما:

سرویس کولر ماشین ضروری‌ ترین کاری بوده که جهت مقابله با هوای آفتابی و روز های داغ سال، پیش از شروع فصل و حتی از اواسط بهار، باید به آن فکر نمایید. دمای بالا در محیط بسته و کوچکی مانند اتومبیل، نه تنها موجب ناآرامی افراد داخل آن خواهد شد؛ بلکه به قطعاتی مانند شلنگ‌ ها، رادیاتور و غیره نیز آسیب ‌هایی می‌ رسانند که فرایند فرسودگی قطعات و بدنه را سرعت خواهد بخشید.

·       هفتم، بررسی وضعیت باد لاستیک ‌ها:

اول، فشار باد لاستیک تحت تاثیر دمای محیط بوده و با آن کم و زیاد خواهد شد.

دوم، این فشار با هر 10 درجه بالا رفتن گرما، 2 psi افزایش می یابد.

سوم، اولین گام به جهت بررسی تایر ها، اطلاع یافتن از رقم دقیق میزان باد بوده که توسط خودروساز‌ها اعلام می‌ گردد و در مرحله ی بعدی، کنترل آن بر روی هر چهار چرخ و اطمینان از استاندارد بودن فشار باد لاستیک ‌ها می باشد.

·       هشتم، استفاده از روغن و فیلتر جدید:

از جمله کاربرد های مهم روغن و فیلتر آن، خنک کردن قطعات پیشرانه و کمک غیر مستقیم به کولر خودرو بوده؛ درنتیجه تاثیر زیادی در کم کردن دمای موتور می گذارد. با نزدیک شدن به فصل گرم سال، در صورتی که روغن و فیلتر، نیاز به تعویض داشت؛ باید ‌آن ها را عوض نموده و اگر حجم روغن بیشتر از حد استاندارد بود، مقدار اضافی را خالی نمایید.

  • توصیه می شود هر سه ماه یکبار به تعویض روغن و فیلتر اقدام نمایید. البته ممکن است خاصیت این ماده تا چند ماه آینده نیز حفظ شود؛ درنتیجه آن را به صورت مرتب و به خصوص در فصل تابستان چک نموده تا کولر ماشین، تحت تاثیر گرمای تزریقی توسط روغن خراب به موتور، قرار نگیرد.

نهم، کنترل سیستم خنک‌ کننده و رادیاتور:

کارکرد درست رادیاتور و سیستم خنک‌ کننده از دیگر مواردی است که پیش از آماده ‌سازی کولر ماشین باید آن را بررسی نمود؛ اگر این موارد نتوانند به اندازه ی کافی موتور را خنک نکنند؛ امکان دارد تا قطعات فلزی موجود در پیشرانه را ذوب نمایند.

برخی از ماشین ها دارای سیستم هوشمند خنک‌کننده با حساسیت بالا بوده که همواره دمای ماشین را تحت نظر دارد. در فصل گرم سال باید همه ی قطعات این سیستم در فاصله‌ زمانی های کوتاه و به صورت مرتب بررسی گردد؛ چرا که با خرابی هر قطعه، عملکرد صحیح آن مختل خواهد شد. اگر می ‌خواهید خودرو در گرما جوش نیاورد؛ حتما باید اقدام به چک کردن رادیاتور نموده و اطمینان حاصل کنید که هیچ‌ گونه نشتی نداشته باشد. ترافیک نیز علت دیگری بوده که منجر به جوش آوردن موتور خواهد شد.

·       دهم، تعویض فیلتر هوا:

فیلتر هوا از نفوذ گرد و غبار به قطعات موتور و سیستم کولر خودرو مانع می شود. این قطعه در فصل زمستان، آلودگی‌ های زیادی را به خود جذب نموده و زودتر بهره ‌وری خود را از دست خواهد داد. هنگام استفاده از فیلتر هوای جدید، بستگی به مسیرهایی داشته که شما در آن رانندگی می کنید. اگر اغلب به جاده ‌های خاکی رفت و آمد دارید؛ باید در فواصل زمانی کوتاه تری این قطعه را تعویض نمایید. بهترین روش آن است که در دوره های زمانی مشخص و پیش از شروع فصل تابستان، به کنترل فیلتر پرداخته؛ زیرا ظاهر آن به روشنی خبر از میزان کیفیت آن می‌ دهد.

  • فیلتر هوای کثیف، موجب افزایش مصرف بنزین شده و سوخت بیشتر نیز باعث بالا بردن دمای اتاقک اتومبیل خواهد شد. در نتیجه کولر ماشین به جهت متعادل‌ سازی هوا، مجبور به کار کردن با فشار بیشتری خواهد شد.

رعایت نکات ضروری درباره ی کولر ماشین:

  • اول، با شروع فعالیت کولر خودرو، پنجره ها باید بسته شوند. در صورتی که شیشه‌ های خودرو، پایین بوده و سیستم خنک‌ کننده روشن، فشار به کولر وارد شده و احتمال آسیب نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر این، پنجره ی باز موجب هدر رفت انرژی تولید شده می شود و دمای پایین داخل را با گرمای بیرون جایگزین خواهد کرد.
  • دوم، اگر خودروی خود را در گرما پارک نمودید؛ در زمان روشن کردن آن، شیشه‌ ها را پایین کشیده و تنها به روشن کردن دستگاه تهویه اقدام نمایید. سپس می توانید با گذشت دقایقی، استارت زده؛ مسیر کوتاهی را رانندگی نموده و سپس کولر ماشین را روشن نمایید.
  • سوم، محفظه ی کولر به علت رطوبت بالا، فضای مناسبی جهت رشد باکتری ‌ها و قارچ ‌ها فراهم نمود. درنتیجه بهتر است که به صورت دائم، به تعویض فیلتر تصفیه بپردازید.
  • چهارم، پیش از شروع استفاده از کولر ماشین در فصل گرم سال، ابتدا اقدام به کنترل نمودن فشار گاز آن کرده و از استاندارد بودن میزان آن اطمینان حاصل نمایید.
  • پنجم، هنگامی که کولر خودرو روشن است؛ کمی به موتور فشار وارد می شود؛ لذا در سربالایی ‌ها با سرعت بالا، بهتر است تا سیستم خنک‌کننده ماشین را خاموش نموده یا درجه آن را کم کنید.

 

دلیل گرمای باد کولر:

اول، کاهش گاز کولر:

  • گاز کولر وظیفه ی خنک کنندگی سیستم کولر ماشین را بر عهده دارد. از جمله شایع ‌ترین دلایل گرم بودن باد کولر، کم شدن میزان گاز آن می باشد.
  • اگر گاز کولر از سطح مشخصی پایین‌ تر رفت؛ کولر ماشین قادر به خنک نمودن نبوده و باد گرم از محفظه آن دمیده خواهد شد.
  •  کولر های گازی نیاز به شارژ دوره ‌ای نداشته و فقط دلیلی که می ‌تواند میزان گاز آن را کم کند؛ نشتی است که باید محل آن را تشخیص داد.

شارژ گاز کولر ماشین

دوم، وجود مشکل در برق ماشین:

قسمت های مختلف کولر برای کار کردن به برق نیاز داشته و در صورت وجود مشکل در سیستم برق خودرو کولر به درستی کار نخواهد کرد.

سوم، سرعت بالا:

  • اول، نکه داشتن دور موتور در حالت متعادل.
  • دوم، دور موتور بالا سبب گرم شدن ماشین و فشار زیاد به اجزای آن خواهد شد.

چهارم، وجود گرد و خاک در اواپراتور کولر ماشین:

به علت عبور هوا از اواپراتور، معمولا یک لایه گرد و خاک بر روی آن نشسته و همین علت، موجب گرم شدن باد کولر خواهد شد. جهت جلوگیری از این کار، پیش از استفاده از کولر باید اواپراتور آن را از گرد و خاک تمیز نمایید.

پنجم، یخ زدن اواپراتور:

بیشتر ماشین ها دارای یک سنسور داخل اتاقک بوده که دمای هوا را خواهد سنجید، در صورتی که دمای هوا به صفر درجه برسد، اقدام به قطع نمودن کمپرسور کولر می ‌کند. این مکانیزم جهت جلوگیری از یخ زدن اواپراتور و قطع زود هنگام کمپرسور تعبیه شده است. هنگامی که این سنسور به درستی کار نکند، کمپرسور یخ زده و حجم هوای خارج شده از دریچه ‌ها نیز کم خواهد شد.

ششم، خرابی دریچه ها:

  • اول، خرابی و یا تنظیم نبودن دریچه ی کولر و بخاری، باعث سرد شدن بخاری در فصل زمستان و گرم شدن کولر در فصل تابستان خواهد شد.
  • دوم، پیش از هر فصل، چه گرما و چه سرما، و استفاده نمودن از بخاری یا کولر ماشین، حتما از تمیزی دریچه ‌ها اطمینان حاصل نماید.

هفتم، کثیفی کندانسور:

کندانسور یا رادیاتور، از جمله قطعات سیستم خنک کننده ماشین خواهد بود. گاز کولر پس از این که از کمپرسور عبور نماید، علاوه بر فشرده شدن، دارای دمای بسیار بالایی بوده که باید بیشتر دمای خود را در رادیاتور از دست داده تا پس از رسیدن به قسمت کم فشار بتواند گرما را گرفته و هوا را خنک نماید. حال اگر رادیاتور کولر کثیف باشد؛ این اتفاق به درستی رخ نخواهد داد. به همین علت توصیه می ‌شود تا هر سال رادیاتور کولر را تمیز نمایید.

بیشتر بخوانید: روش اصولی گاز گیری کولر ماشین

دلیل اهمیت شارژ گاز کولر:

هنگامی که کولر ماشین به درستی کار نکند و  هوای داخل اتاقک خنک نشود؛ باید چک نمایید که گاز کولر کم نشده باشد. در صورت کاهش گاز کولر باید به دنبال نشتی گشته و پیش از شارژ کردن گاز کولر باید نشتی را برطرف نمود. توجه نمایید که گاز کولر سمی بوده و بهتر است به جهت شارژ کردن آن، به یک متخصص مراجعه نمایید.

مراحل شارژ گاز کولر خودرو:

  • اول، ابتدا باید داخل موتور ماشین، لوله و والف کولر را جست و جو و پیدا نمایید.
  • دوم، این لوله یک درپوش آبی رنگ بوده که باید آن را باز نموده و با استفاده از یک شی، به والف فشار وارد کنید.
  • سوم، اگر گاز بیرون بزند؛ یعنی کولر گاز دارد.
  • چهارم، اگر گاز بیرون نزند؛ یعنی گاز کولر احتیاج به شارژ دارد.
  • پنجم، شلنگ گیج را به والف متصل نمایید.
  • ششم، پیچ شلنگ گیج را باز کرده تا هوای موجود در آن خالی گردد.
  • هفتم، شیر کپسول گاز را باز نموده تا گاز وارد سیستم کولر شود.
  • هشتم، شیر گیج را بسته و ماشین را روشن نمایید.
  • نهم، کولر خودرو را روشن نموده و حالت پنکه را بر روی حالت تند قرار دهید.
  • دهم، گیج باید عددی بین ۳۵ تا  ۴۰  psi را نشان دهد.
  • یازدهم، اگر عدد کمتر از این باشد، شیر گاز را باز نموده تا به این عدد برسید.
  • دوازدهم، هنگامی که به این عدد رسیدید؛ یعنی سیستم شارژ گشته است.
  • توجه نمایید که بهتر است یک فرد متخصص شارژ کردن کولر خودرو را انجام دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *