شارژ گاز کولر ماشین

نحوه آماده سازی کولر خودرو برای تابستان

نحوه آماده سازی کولر خودرو برای تابستان

طریقه ی آماده سازی کولر ماشین برای فصل تابستان:

آماده سازی کولر ماشین و استفاده از پارکینگ مناسب، دو مسئله ی ضروری بوده که برای مراقبت از وسیله نقلیه در فصل گرما، باید به آن ‌ها اهمیت داد. خودروی خود را تا حد امکان در محلی که تحت تاثیر آفتاب شدید است؛ آن هم به مدت طولانی، پارک نکنید. همچنین اگر مجبور به پارک کردن در فضای رو باز می باشید؛ آن را زیر سایه پارک نموده و حتما از آفتاب‌گیر یا روکش کمک بگیرید تا خودرو، کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد.

ابزار شارژ گاز کولر ماشین:

  • اول، کپسول گاز یک کیلویی.
  • دوم، شلنگ مخصوص.
  • سوم، رابط شلنگ.
  • چهارم، گیج مانوفیلد.

طریقه ی شارژ گاز کولر ماشین:

  • اول، لوله و شیر یا والو کولر را در موتور پیدا کنید.
  • دوم، درپوش آبی رنگ را باز نموده و شیر کولر را با استفاده از انگشت و یا ابزار بفشارید.
  • سوم، اگر گاز بیرون زد، یعنی کولر خودرو دارای گاز می باشد و تنها باید تا میزان مناسب شارژ نمایید.
  • چهارم، اگر فاقد گاز باشد، هیچ گازی خارج نمی گردد و در این صورت باید به صورت کامل شارژ گردد.
  • پنجم، شلنگ گیج را به والو یا شیر کولر متصل نمایید و برای این که هوای داخل شلنگ خالی گردد، پیچ آن را باز کنید.
  • ششم، شیر کپسول را باز نمایید تا مقداری گاز وارد گردد.
  • هفتم، شیر گیج را بسته و سپس خودرو و بعد از آن کولر را روشن نمایید و فن را روی بیشترین سرعت بگذارید.
  • هشتم، گیج فشار را نگاه داشته و در صورتی که عقربه روی ۳۵ تا ۴۰ psi بود، یعنی کولر کامل شارژ گشته است. اگر گیج عددی کمتر از این مقدار را نشان ‌داد، شیر کپسول را به طور مجدد باز نمایید
  • نهم، اگر فشار کولر بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ psi  بود، باید مقداری از گاز را خالی نمایید.

 

نکته: مدل گاز کولر هر ماشین مشخص بوده و نباید از گازی غیر از آن که سازنده تعیین نموده، استفاده کرد. همچنین به هیچ عنوان نباید گاز دیگری را با گاز مخصوص خودرو مورد نظر مخلوط کرد.

نکته: میزان و اندازه گاز کولر خودرو های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین امکان دارد میزان گاز کولر سری ‌های مختلف یک مدل نیز با هم تفاوت داشته باشد. برای مثال، میزان گاز سری‌ های مختلف تیبا با یکدیگر متفاوتند.

کولر و مصرف سوخت:

برخی از راننده ‌ها معتقدند که روشن کردن کولر سبب افزایش مصرف سوخت ‌شده و به همین دلیل اصطلاحا کولر نمی‌ گیرند.

  • اول، گاز خنک‌کننده در کمپرسور کولر متراکم گشته و به کندانسور منتقل می ‌شود. قسمتی از قدرت موتور به وسیله ی تسمه به کمپرسور انتقال می یابد.
  • دوم، گرمای گاز پس از ورود به کندانسور جذب و به هوای خارج از کابین انتقال یافته و گاز تبدیل به مایع خواهد شد.
  • سوم، مایع به شیر انبساط ‌رسیده که وظیفه کنترل ورودی به اپراتور را دارد. فشار مایع کم شده و در حالت دو فازی به سمت اپراتور خواهد رفت.
  • چهارم، سپس خشک‌کن، گاز یا مایع و همین مجراهای ورود را خشک می نماید و رطوبت را کم می کند.
  • پنجم، مایع کولر وارد اپراتور شده که در درون کابین خودرو قرار دارد. در این مرحله، مایع گرما و رطوبت داخل اتاقک را جذب ‌کرده و دوباره به گاز تبدیل می گردد.
  • ششم، در مرحله ی پایانی، پروانه هوا را از میان لوله‌ها عبور داده و از طریق دریچه‌ های تهویه مطبوع به درون کابین ارسال خواهد کرد.

اغلب قطعات سیستم کولر یا انرژی خود را از طریق دینام و باتری می ‌گیرند و یا یک واکنش شیمیایی رخ می ‌دهد. تنها کمپرسور به موتور وصل می شود و تنها قطعه‌ای است که می ‌تواند مصرف سوخت ماشین را تا ۱۰ درصد بالا می برد. اگر در بزرگراه ‌ها و جاده‌ها با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر رانندگی کنید، استفاده از کولر مصرف سوخت را کم می کند. در این حالت، اگر پنجره ‌ها باز باشد، جریان هوای بیرون وارد اتاقک شده و در برابر هوا مقاومت ایجاد نموده و فشار بیشتری به موتور وارد خواهد شد. اما اگر پنجره ‌ها بسته و کولر روشن باشد، حالت آیرودینامیکی ماشین حفظ شده و فشار کمتری به موتور وارد شده و سوخت کمتری مصرف خواهد شد.

روش های نگهداری از کولر سالم:

اول، رانندگی با سرعت معمول:

اگر کولر خودرو را روشن می نمایید‌، با سرعت بالا رانندگی نکنید. در این صورت فشار بیشتری به موتور، به ‌خصوص موتورهای ضعیف وارد خواهد شد.

دوم، پارک کردن خودرو در سایه:

اگر ماشین تان را چند ساعت زیر آفتاب پارک نمایید، اتاقک درون ماشین به شدت داغ می گردد‌ و اگر بلافاصله پس از سوار شدن، کولر را روشن نمایید، فشار زیادی به سیستم تهویه مطبوع و به خصوص موتور وارد می ‌شود. پس بهتر است چند دقیقه‌ای شیشه‌ها را پایین کشیده و سپس کولر بگیرید.

سوم، بالا بودن شیشه‌ ها:

در هنگام رانندگی، با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، شیشه‌ ها را پایین نکشید. به این علت که هوا وارد کابین شده و حالت آیرودینامیکی خودرو به هم می ‌ریزد و سبب می‌شود فشار بیشتری به موتور وارد گردد.

چهارم، روشن کردن به موقع کولر:

بلافاصله پس از روشن کردن ماشین، کولر نگیرید. همین طور پیش از خاموش کردن خودرو، کولر را خاموش نموده و دقت کنید که پیش از استارت زدن، کولر روشن نباشد. همچنین کولر خودرو را در سرعت ‌های بالا روشن نکنید.

پنجم، بررسی گاز کولر خودرو:

همواره پیش از استفاده طولانی‌ مدت در فصل گرما، میزان گاز کولر خودرو را بررسی نمایید که کم یا زیاد نباشد. همین طور به جهت شارژ گاز کولر، از نوع مناسب و درست استفاده نمایید.

قطعاتی که باید چک شوند.

مراحل آماده‌سازی کولر درفصل گرما:

ضروری‌ترین کاری که برای مقابله با هوای آفتابی و روزهای داغ سال، پیش از شروع فصل و حتی از اواسط بهار، باید به فکر آن باشید، سرویس کردن کولر خودرو است. دمای بالا در محیط بسته و کوچکی مانند اتومبیل، نه تنها سبب ناآرامی افراد درون آن می گردد‌؛ بلکه به قطعاتی مانند شلنگ‌ ها، رادیاتور و غیره نیز آسیب‌ هایی می‌ رساند که فرایند فرسودگی قطعات و بدنه را سرعت می ‌بخشد.

اول، بررسی وضعیت باد لاستیک‌ ها:

  • اول، فشار باد لاستیک تحت تاثیر دمای محیط، کم و زیاد می گردد.
  • دوم، این فشار با هر 10 درجه بالا رفتن گرما به میزان 2 psi بالاتر خواهد رفت.
  • سوم، اولین قدم به جهت بررسی تایرها، اطلاع از رقم دقیق میزان باد بوده که به وسیله ی خودروسازی ‌ها اعلام ‌گشته و در مرحله بعدی، کنترل آن بر روی هر چهار چرخ و اطمینان از استاندارد بودن فشار باد لاستیک‌ها است.

دوم، استفاده از روغن و فیلتر جدید:

از کاربردهای مهم روغن و فیلتر آن، خنک کردن قطعات پیشرانه و کمک غیر مستقیم به کولر ماشین می باشد؛ درنتیجه تاثیر زیادی در کم شدن دمای موتور دارد. با نزدیک شدن به فصل گرما، اگر روغن و فیلتر، نیاز به تعویض داشت؛ باید آن‌ ها را نو کرده و اگر حجم روغن بیشتر از حد استاندارد بود، مقدار اضافی را خالی نمایید.

نکته: حداقل زمان توصیه شده به جهت تعویض روغن و فیلتر آن، هر سه ماه یکبار می باشد. البته شاید خاصیت این ماده تا چند ماه بعد نیز حفظ گردد؛ درنتیجه آن را مرتبا به خصوص در تابستان چک نمایید تا کولر خودرو شما، تحت تاثیر گرمای تزریقی به وسیله ی روغن خراب به موتور، قرار نگیرد.

سوم، کنترل سیستم خنک‌کننده و رادیاتور:

مورد دیگری که قبل از آماده‌سازی کولر ماشین، باید بررسی گردد؛ کارکرد درست رادیاتور و سیستم خنک‌کننده می باشد. اگر این موارد به اندازه ی کافی موتور را خنک نکنند؛ قطعات فلزی موجود در پیشرانه امکان دارد که ذوب گردند.

برخی از ماشین ها دارای سیستم هوشمند خنک‌کننده می باشند که با حساسیت بالا، دمای ماشین را همواره تحت نظر دارد. در فصل گرما باید همه ی قطعات این سیستم را در فاصله ‌های زمانی کوتاه و مرتب بررسی نمایید؛ چرا که با خرابی هر قطعه، عملکرد صحیح آن مختل می‌ گردد. اگر می‌ خواهید ماشین‌تان در گرما جوش نیاورد؛ رادیاتور را چک نموده و مطمئن شوید که هیچ‌گونه نشتی نداشته باشد. ترافیک نیز علت دیگری است که منجر به جوش آوردن موتور می‌شود.

چهارم، تعویض فیلتر هوا:

فیلتر هوا مانع نفوذ گرد و غبار به قطعات موتور و همچنین سیستم کولر ماشین می گردد. این قطعه در فصل زمستان، آلودگی‌ های زیادی را به خود جذب می‌ نماید و زودتر بهره‌وری خود را از دست خواهد داد. زمان استفاده از فیلتر هوای جدید، کاملا بستگی به مسیرهایی داشته که شما در آن رانندگی کرده‌اید. اگر بیشتر به جاده‌ های خاکی رفت و آمد دارید؛ باید این قطعه را در فاصله‌ های زمانی کمتر، تعویض نمایید. بهترین روش، کنترل فیلتر در دوره ‌های زمانی مشخص و قبل از شروع فصل‌ها به خصوص تابستان می باشد؛ چرا که ظاهر آن به روشنی از میزان کیفیت خبر می ‌دهد.

کولر خودرو

نکته: فیلتر هوای کثیف، مصرف بنزین را بیشتر نموده و سوخت بیشتر نیز، دمای اتاقک اتومبیل را بالا خواهد برد. در نتیجه کولر خودرو به جهت متعادل‌سازی هوا، مجبور به کار کردن با فشار بیشتری است.

رعایت نکات ضروری درباره ی کولر ماشین:
  • اول، پنجره‌ ها با فعالیت کولر ماشین، باید بسته گردند. اگر شیشه‌ های اتومبیل، پایین و سیستم خنک‌کننده روشن باشد؛ به کولر فشار آمده و احتمال آسیب، وجود خواهد داشت. همچنین پنجره باز، انرژی تولید شده به وسیله ی آن را هدر داده و دمای پایین داخل را با گرمای بیرون جایگزین می نماید.‌
  • دوم، اگر ماشین خود را در گرما پارک کردید؛ زمان روشن کردن آن، شیشه ‌ها را پایین کشیده و تنها، دستگاه تهویه را روشن نمایید. بعد از چند دقیقه، استارت بزنید؛ مسیر کوتاهی را رانندگی نموده و سپس کولر خودرو را روشن کنید.
  • سوم، محفظه کولر به علت رطوبت بالا، فضای مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می نماید. ‌بنابراین بهتر است که به صورت مرتب، فیلتر تصفیه آن را عوض نمایید.
  • چهارم، پیش از شروع به استفاده از کولر خودرو در فصل گرما، فشار گاز آن را کنترل نموده و از استاندارد بودن میزان آن اطمینان یابید.
  • پنجم، زمانی که کولر ماشین روشن است؛ کمی به موتور فشار خواهد آمد. درنتیجه در سربالایی‌ها یا سرعت بالا، بهتر است که سیستم خنک‌کننده ماشین را خاموش کرده و یا درجه آن را کم کنید.

خلاصه مطالب:

در این متن ما به بررسی موضوع نحوه آماده سازی کولر خودرو برای تابستان پرداختیم. شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هر گونه تحربه و یا سوالی آن را با ما و دیگر کاربران عزیز در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *