بخاری

نصب بخاری اضافی در داخل خودرو نحوه نصب

ماندن طولانی خودرو در خارج از گاراژ در فصل سرد به تشکیل لایه نازکی از یخ در شیشه و یخ زدن کامل بعضی اجزای خودرو منجر میشود. این فرآیندها در شب شدیدتر هستند. یک نتیجه آن کاهش قابل توجه دما در داخل کابین و ناتوانی در راه اندازی سریع موتور خواهد بود.

از معضلاتی که ممکن است در فصول سرد سال با آن مواجه شوید، این است که بخاری خودروتان، گرمای لازم را نداشته باشد و یا با وزش هوای سرد از بخاری روبرو می‌شوید. پس از ساعت‌ها بی تحرکی خودرو در سرما، بدنه، موتور و فضای داخلی خودرو به دمای هوای اطراف خود می‌رسند. میعان روی پنجره‌ها شکل می‌گیرد و یک لایه یخی که بدون گرما ،ذوب نمی‌شود تشکیل خواهد شد. اگر از تمام گرما در درجه اول برای گرم کردن محفظه سرنشین استفاده شود، موتور بعد از یک ساعت وارد حالت فعالیت دمایی می‌شود که تأثیر بدی بر منبع واحد دارد.

به علاوه ممکن است بخاری خودرو به دلایلی از جمله، تنظیم‌نبودن درجه‌ حرارت درون کابین خودرو، و خرابی ترموستات خودرو گرمای مورد انتظار را فراهم نکند.

با توجه به شرایط فوق، یک بخاری داخلی اضافی خودرو می تواند کمک کننده باشد. صاحبان خودرو بخاری‌های کمکی نصب می‌کنند که اغلب دستگاه‌های خانگی هستند.

انواع بخاری دوم ماشین و مشخصاتی که باید داشته باشد

بخاری دوم باید قوی تر از بخاری اصلی خودرو باشد. اما باید دقت داشت که از هر وسیله الکتریکی غیر استانداردی نمی توان به عنوان منبع گرما استفاده کرد. می توانیم دستگاهی برای این کار طراحی کنیم اما داشتن ایده در مورد طول و مقطع عنصر گرمایش و قدرت جریان بسیار مهم است.منابع گرمایی اضافی به سه دسته کلی تقسیم میشوند:

  • رادیاتور: نصب آن پر زحمت است و نیاز به مداخله در سیستم خنک کننده دارد.
  • بخاری برقی: می توانید یک دستگاه آماده با اتصال فندکی خریداری کنید. با این حال بخاری های برقی اتوماتیک پر مصرف هستند و مستقیما از باتری تغذیه می شوند. مهم است که یک فیوز روی کابل اتصال قرار دهید.
  • بخاری مجزا و مستقل: این سیستم دارای موتور، رادیاتور و مخزن سوخت خود است، بنابراین مستقل از واحد قدرت خودرو کار می کند و در محفظه موتور نصب می شود تا گازهای خروجی از اگزوز خارج شود.

اجزای تشکیل دهنده ی یک بخاری اضافی داخل خودرو

بخاری کمکی از یک پمپ، یک مشعل، یک دمنده و یک سیستم شیلنگ گسترده به همراه سیم‌کشی تشکیل شده است. پمپ، سوخت را به مشعل هدایت می‌کند تا در آنجا مشتعل شود. هوای گرم از طریق دمنده به داخل اتاقک خودرو هدایت می‌شود. مشعل به‌طور همزمان مایع خنک‌کننده را گرم می‌کند و باعث گرم شدن موتور نیز می‌شود.

اگرچه از نظر فنی استفاده از تقریباً هر بخاری خانگی در اتومبیل امکان‌پذیر است اما استفاده از بخاری ۱۲ ولتی کارآمدتر و کم خطرتر از وصل کردن بخاری ۱۲۰ ولتی به یک اینورتر خواهد بود. استفاده از بخاری ۱۲۰ ولت در زمانی که خودرو خاموش است، باتری را به‌سرعت تخلیه می‌کند تا جایی که خودرو روشن نمی‌شود.

اصل عملکرد بخاری کمکی مبتنی بر هوا

بخاری‌های کمکی مبتنی بر هوا معمولا در کامیون‌ها و موتورخانه‌ها نصب می‌شوند. در بیشتر موارد محل نصب آن‌ها در کابین خودرو است. آن‌ها هوای کابین را از طریق یک دمنده به داخل می‌کشند و آن را گرم می‌کنند.

فواید استفاده از بخاری اضافی داخل خودرو:

۱. کنترل

بخاری‌های کمکی را می‌توان از طریق تایمر و یا با کنترل از راه دور فعال کرد. بنابراین می‌توان از هر دو واحد کنترل از راه دور و تلفن هوشمند استفاده نمود.

۲. ایمنی

در زمستان، بخاری‌های کمکی این تضمین را ایجاد می‌کنند که شیشه‌های ماشین یخ‌زدایی شده و آماده رانندگی هستند و بخار نمی‌گیرند. بنابراین دید واضح از جاده تضمین می‌شود. بخاری‌های کمکی انواع الزامات امنیتی را برآورده می‌کنند به‌طوری که خودرو همیشه ایمن است.

۳. حفظ ارزش خودرو

استارت سرد تقریباً همان تأثیری را بر روی موتور اتومبیل دارد که رانندگی ۷۰ کیلومتری در بزرگراه. یک بخاری کمکی مدرن مبتنی بر آب نه تنها کابین سرنشینان را گرم می‌کند بلکه در بسیاری از خودروها باعث گرمای مدار خنک‌کننده موتور نیز می‌شود.

۴. حفاظت از محیط زیست

یک موتور از پیش گرم شده در هنگام راه‌اندازی به سوخت بسیار کمتری نیاز دارد زیرا در این صورت فاز راه‌اندازی یا گرم کردن سرد وجود ندارد. شروع گرما باعث کاهش انتشار آلاینده‌ها تا حدود ۶۰ درصد می‌شود. بنابراین آلودگی کمتر یکی از دلایل استفاده از بخاری کمکی است. بخاری‌های کمکی مدرن مبتنی بر آب با شعله ثابت خود به دستیابی به احتراق تقریبا ایده‌آل با مقادیر بسیار پایین گازهای خروجی کمک می‌کنند.

 

نحوه اتصال بخاری اضافی در خودرو، موازی یا سری

مزایای ترتیب اتصال موازی : هر یک از دستگاه‌ها به‌طور مستقل از یکدیگر فعال می‌شوند. هر دو بخاری می‌توانند به‌طور همزمان کار کنند و رله نزدیکتر به باتری نصب می گردد.

نحوه ساخت بخاری مستقل در ماشین

قطعات تشکیل‌ دهنده مورد نیاز برای ساخت بخاری مستقل در ماشین:

۱. منبع قدرت : این دستگاه از باتری و منبع برق ماشین با ولتاژ معمولی ۱۲ ولت تغذیه می‌کند.

۲. عنصر گرمایشی : یک رشته نیکل (نیکل به اضافه کروم) با سطح مقطع ۰.۶ میلی‌متر و طول ۲۰ سانتی‌متر بردارید. یک ماده با مقاومت بالا هنگامی که جریانی از آن عبور می‌کند، به‌شدت گرم می‌شود و به عنوان یک عنصر گرمایشی عمل می‌کند. برای انتقال حرارت بیشتر، این سیم باید به شکل مارپیچ درآید.

۳. فن: این قطعه یکی دیگر از لوازم ضروری برای ساخت بخاری مستقل بوده که به حرکت جریان هوا در سیستم کمک می‌کند.

۴. مکانیزم کنترلی : نقش آن توسط دکمه روشن‌ کردن منبع تغذیه کامپیوتر قدیمی انجام می‌شود.

۵. فیوز : این قطعه را با توجه به قدرت فعلی، به صورت تخمینی انتخاب کنید.

قبل از مونتاژ بخاری، مارپیچ نیکروم را با پیچ و مهره به کاشی‌های سرامیکی ببندید. این قسمت را در جلوی دستگاه قرار دهید و فن را پشت مارپیچ تعبیه کنید. در آخرین مرحله یک دکمه قطع‌کننده را در سیم‌کشی و در نزدیکی باتری نصب کنید.

ساخت بخاری برقی در ماشین

مراحل این کار به شرح زیر هستند:

  1. از یک قوطی قهوه استفاده می کنیم ، در پایین محفظه بخاری در حال ساخت، صلیبی با یک قلم نمدی بکشید.
  2. برش‌های آسیب را در امتداد خطوط کشیده‌ شده روی قلع ایجاد کرده و گوشه‌های حاصل را به سمت داخل خم کنید.
  3. در اینجا (در جداره خارجی)، یک فن ۱۲ ولتی از کامپیوتر را روی چسب داغ ذوب، نصب کنید.
  4. در جلوی شیشه، پایه‌هایی برای پایداری محصول بسازید. برای انجام این کار، ۲ سوراخ دریل کنید، پیچ‌های بلند را در آن‌ها قرار دهید و ببندید. دومی باید نزدیک به ۴۵ درجه نسبت به محور افقی محفظه نصب شود.
  5. پایین و بالای بخاری را که علامت زده‌اید؛ سومین سوراخ را در وسط قسمت پایین قطعه کار، دریل کنید.
  6. از یک رزوه نیکروم، یک مارپیچ درست کرده و آن را به یک طرف بلوک ترمینال متصل کنید.
  7. سیم‌ها را در طرف دیگر بلوک ترمینال ببندید.
  8. بلوک‌ها را داخل محفظه شیشه‌ای قرار دهید و سیم‌ها را از سوراخ سوم رد کنید.
  9. بلوک‌ها را با چسب حرارتی به بدنه بچسبانید.
  10. سیم‌ها را به صورت موازی به فن متصل کنید. آن را به جایی از بلوک دوم پیچ کنید که قسمت بیرونی قوطی را چسبانده‌اید.
  11. یک کلید (ترجیحاً درست کنار بلوک بیرونی) و یک سوکت برای اتصال به ولتاژ ماشین اضافه کنید.

ساخت بخاری ماشین و تولید چنین وسیله‌ای باعث صرفه‌جویی در هزینه و کاهش زمان گرم‌ کردن خودرو در هوای سرد خواهد شد. در اکثر خودروهای خارجی، بخاری خودرو در یک واحد با تهویه مطبوع مونتاژ می شود و سیستم آب و هوا را تشکیل می دهد. طراحی سیستم های گرمایش استاندارد سیستم گرمایش ثابت اتومبیل با موتور احتراق داخلی (دیزل یا بنزین) از گرمایش عملیاتی موتور به عنوان منبع گرما استفاده می کند.

در اکثر سیستم های گرمایشی، یک فن ورودی هوا و یک مبدل حرارتی (رادیاتور اجاق گاز) در جلوی دیواره محفظه موتور نصب می شود. مبدل حرارتی توسط لوله های خروجی و تامین به سیستم خنک کننده موتور خودرو متصل می شود. هوای اتمسفر دمیده شده توسط فن هنگام عبور از لانه زنبوری رادیاتور گرم می شود. پس از آن، هوای گرم شده از فیلتر کابین عبور می کند و از طریق خطوط لوله به دریچه های تهویه داخلی می رسد.

بخاری فندکی خودرو

این محصول برای کامیون ها و ماشین های باری و یا ماشین هایی که توقف زیاد دارند بسیار مناسب است. بعضی اوقات پیش می آید که توقف دارید و از سرما خسته شده و می خواهید گرم شوید تنها با زدن یک دکمه داخل ماشین را گرم کنید، علاوه بر گرما این ابزار سرما نیز تولید می کند و برای مواقی که بسیار گرم است می تواند با زدن دکمه فن آن را روشن کنید و به جای بخاری به عنوان کولر از آن استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت بخاری فندک شکن با شماره های تماس فروشگاه در ارتباط باشید.

 

دلایل اصلی خروج هوای سرد از بخاری خودرو

  • ترموستات خراب شده یا گیر کرده
  • سیستم خنک‌کننده هوا گرفته
  • قطعات داخلی بخاری خراب شده
  • مایع خنک‌کننده در بخاری جاری نشده

 

دلایل گرم نکردن بخاری پراید چیست؟

اولین علت گرم نکردن بخاری پراید می‌تواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد. وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند. بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمی‌کند.

 اولین راهکاردر تقویت بخاری پراید انژکتوری چیست؟

 

یک بررسی اولیه، به شما کمک می‌کند بفهمید مشکل از کجای ماشین است. برای بررسی، زمانی که ماشین را راه انداختید، کنترل هیتر را روی وضعیت hot بگذارید. بعد باد بخاری را جایی مابین سرعت متوسط تا بالا قرار دهید. دمایی که قابل قبول است، چیزی بین ۱۱۵ است تا ۱۲۰. اگر دمای بخاری در همین حدود بود، جریان هوا را هم چک کنید. اگر جریان عبوری هوا ضعیف است، مشکل از سیستم بخاری می‌تواند باشد یا از مجاری داشبورد ماشین.

بررسی فنی برای تقویت بخاری پراید انژکتوری

پس از بررسی اولیه، نیاز به بررسی فنی می‌رسد. وضعیت سردکننده مخزن را بررسی کنید. سردکننده باید تمیز باشد. در غیر این صورت، می‌تواند برای خودرو مشکل‌آفرینی کند.

 

دمای اتاقک ماشین از سوی سردکننده وارد خودرو می‌شود. دمای سردکننده در کمترین حالت باید روی ۱۶۰ درجه باشد. دمای ایده‌آل برای خنک‌کننده، مابین ۱۸۰ تا ۲۲۰ است.

اگر دمای سردکننده مشکلی نداشت، سراغ شلنگ‌های هیتر بروید . قاعدتا این دو شلنگ باید دمای بالایی داشته باشند. ترموستات را در آب داغ قرار دهید. اگر دمای آب بیشتر از ترموستات شود، آن‌وقت دمای ترموستات کاهش پیدا می‌کند.

بررسی سیستم بخاری پراید انژکتوری

بررسی ترموستات بخاری  از لحاظ تمیز بودن:

 

ابتدا با کمک تمیزکننده باید آن را تمیز کنید. بعد از آن، ماشین را روشن کنید و رادیاتور و بلوک موتور را چندین بار پر و خالی کنید. اگر افاقه نکرد و همچنان دما پایین بود، احتمالا ترموستات خراب شده است.

خرابی ترموستات :

اگر ترموستات درست کار نکند، گرمای مورد نظرتان را دریافت نخواهید کرد. با درست کار نکردن ترموستات، آب موتور گرم نمی‌شود و نتیجتا بخاری هم گرمایی به سوی شما نمی‌فرستد.برای حل این مشکل باید ترموستات را تعویض کنید.

پروسه گرم شدن بخاری پراید انژکتوری

 

در آغاز فصل سرد، یک سری نکات باید رعایت شوند وگرنه بخاری خودرو شما نمی‌تواند هوای گرم و مطبوعی که نیاز دارید را به فضای اتاقک خودرو بدهد.

همه بخاری‌ها یک رادیاتور دارند که نقشی بسیار مهم را برعهده دارد. آب داغ، از موتور می‌آید و به رادیاتور ورود می‌کند. یک دمنده هوا، لازم است تا هوا را به سمت رادیات بخاری  هدایت کرده و از آن‌جا هوای گرم شده را به اتاقک خودرو بفرستد. این هوا وارد ورودی بخاری می‌شود و پس از داغ شدن، وارد کابین خودرو می‌شود. این پروسه در بخاری پراید انژکتوری زمان بسیار کوتاهی، در حد سه دقیقه، می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *