اشتباهات رانندگی, سایر مقالات

نکات مهم رانندگی در برف و یخ

با نزدیک شدن فصل سرما و زمستان رانندگان اتومبیل با بارش برف و یخ بندان در جاده ها رو به رو می شوند. سخت ترین فصل برای رانندگان زمستان است زیرا جاده خطرات مختص به خود را دارد. قاعدتا رانندگی در برف و یخ بندان جاده ها ایجاب می کند رانندگان بسیاری از نکات ایمنی مانند پیش بینی وضعیت بارش و آب و هوا ، چک کردن ماشین  از نظرمکانیکی ، به همراه داشتن وسایل مورد نیاز رانندگی در این فصل مثل زنجیر چرخ، ضد یخ و….باید رعایت کنند درغیر این صورت خطر جان راننده  و سرنشینان را تهدید خواهد کرد.

رانندگی در کل باید با رعایت قوانین و مقررات انجام گیرد و در برخی شرایط مانند برف و یخ بندان رعایت این قوانین باید شدیدتر و سخت گیرانه تر اعمال شود تا احتمال خطر برای سرنشینان به حداقل و یا صفر برسد.

نکات مهم رانندگی در زمستان

 1.سرویس کاری خودرو قبل از آغاز سفر

لازم است پیش از آغاز سفر، چه در زمستان و چه در فصول دیگر سال، حتماً خود رو رابرای معاینه فنی کامل به تعمیرگاه ببریدو  چک کردن موارد زیر حتما انجام گیرد:

  • سرویس کاری شلنگ ها، پمپ آب، سیم شمع و تسمه ها
  • ریختن ضد یخ مناسب
  • تنظیم فشار باد لاستیک ها
  • چک کردن رادیاتور خودرو، بخاری و چراغ های خودرو
  • تیغه های برف پاک کن زمستانی
  • چک کردن سالم بودن زنجیر چرخ
  • چک کردن تایر ماشین از لحاظ فرسودگی
  • چک کردن سیستم تهویه و بخاری
  • چک کردن چراغ ها و چراغ های راهنما
  • مطمئن شوید باتری خودرو توان کافی برای روشن کردن ماشین در فصل زمستان را دارد
  • به طور معمول برای اکثر خودروها در زمستان 60 درصد ضد یخ و 40 درصد آب مناسب است

 

2.به همراه داشتن لوازم مورد نیاز برای رانندگی دربرف و یخ بندان زمستان

وسایل مورد نیازی که در زمستان باید در خودرو داشته باشید:

  • دستکش
  • کیسه نمک
  • جعبه کمک های اولیه
  • بیلچه یا بیل
  • کیسه شن
  • برف روب
  • یخ شکن
  • شیشه شور
  • لباس گرم
  • خوراکی، کنسرو
  • آب معدنی
  • تایر زاپاس
  • زنجیر چرخ
  • چراغ قوه
  • کیف جعبه ابزار ماشین
  • وسایل ضد یخ
  • کبریت

3.مطلع شدن از وضعیت جاده ها قبل ازشروع حرکت و آغاز سفر در زمستان

از طریق هواشناسی از وضعیت بارش و شرایط جوی اطلاع حاصل کنید و با کمک گرفتن از تلفن گویای 141 و وب سایت مرکز مدیریت راه ها از آخرین خبرها در مورد وضعیت جاده های کشور مطلع شوید.

4.احتیاط در خروج از پارک خودرو و شروع حرکت

وقتی خودرو از حالت پارک یا ایستاده شروع به حرکت می کند باید با دننده ای بالاتر از دنده یک شروع به حرکت کند وبه آرام سرعت خود را زیاد کند.اگر راننده یک دفعه سرعت ماشین را زیاد کند باعث می شود که چرخهای ماشین لیز بخورند و برف‌های سطح خیابان پشت لاستیک خودرو جمع کردد،ماشین گیر بکند و قادر به حرکت نشود . اصطکاک ناگهانی ماشین با جاده منجر می شود که ماشین ازجاده خارج شود و خلاف جهت حرکت خود به گوشه ای پرت گردد.

5.توجه کردن به سطح جاده و درجه لغزندگی آن قبل از حرکت

در شروع حرکت به آرامی به‌آرامی حرکت کرده و سعی کنید تا از شلوغ‌ترین قسمت جاده استفاده کنید؛ چراکه وزن ترافیک معمولا باعث پاک شدن سطح جاده می‌شود. درنظر داشته باشید راه‌های پوشیده از برف می‌توانند انواع زباله یا چاله احتمالی در سطح جاده را طوری بپوشانند که برخورد ناگهانی اتومبیل شما با آن‌ها برایتان خطرآفرین شود.

6.رعایت حفظ فاصله خودرو را با ماشین های جلویی

به دلیل اینکه در فصل زمستان و شرایط برفی و لغزندگی جاده فاصله ترمز گرفتن شما تا توقف کامل با جاده های خشک کاملاً متفاوت است بنابراین ضروری است که فاصله ای ۱۰ برابر فاصله توصیه‌شده حالت عادی  را با ماشین جلویی حفظ کنید و به آهسته گی حرکت کنید

برای سربالایی با رعایت این فاصله می توانید بدون نیاز به تعویض دنده سرعت خود را ثابت نگه دارید؛ به این صورت از لغزش احتمالی لاستیک جلوگیری خواهید کرد برای سرپایینی هم از دنده سبک استفاده کرده و سعی کنید تا از ترمزگیری بپرهیزید مگر این‌که مطمئن باشید که فضای زیادی بین خود و خودروی جلویی در نظر گرفته‌اید. رعایت نکردن فاصله با خودرو جلویی متاسفانه شایع‌ترین دلیل تصادف‌های زمستانی به حساب می‌آید.‎

7.توجه بیشتر به علائم و نشانه های جاده

در زمستان به دلیل مه و هوای نامناسب رانندگان دید کافی به تابلوهای راهنمای کنار جاده ندارند، بنابراین باید سرعت مناسب رانندگی کنند و فاصله خود را با خودروهای جلویی حفظ نمایید.همیشه دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!

8.رعایت حداکثر احتیاط در رانندگی و عدم استفاده از کروز کنترل

باید سرعت را به‌آرامی افزایش داد و از بالاترین دنده ممکن استفاده کنید تا مانع از چرخش غیرضروری شوید.

اگر خودرو شما شروع به لیز خوردن کرد، فرمان را به سمتی که پشت ماشین به آن سمت لیز می‌خورد بچرخانید و پای خود را از روی ترمز و گاز بردارید تا ماشین دوباره تحت کنترل شما دربیاید.

به هیچ عنوان در سرما و یخبندان ماشین خود را روی حالت کروز کنترل تنظیم نکنید.زیرا این کار سبب سرخوردن ماشین و غیر قابل کنترل شدن خودرو می شود.

9.رعایت عدم سرعت گرفتن در سربالایی

در مسیرهایی که شیب داراست ، پدال گاز را بیش از اندازه فشار ندهید و از سرعت گرفتن ناگهانی پرهیز کنید. این کار موجب چرخیدن ناگهانی خودرو و از دست رفتن کنترل ماشین شما می شود. در نظر داشته باشید که در سربالایی ها توقف نکنید تا مجبور به فشردن پدال گاز زیاد نشوید و حرکت مجدد برای شما دشوار نشود.

10.به آرامی و آهستگی رانندگی شود

مهم نیست چقدر در رانندگی باتجربه ای باشید زیراهر لحظه امکان دارد در جاده های لغزنده شما کنترل خودرو خود را از دست بدهید.آهسته رانندگی کردن اصول ایمنی مهم در زمستان محسوب می شود.

بهترین شیوه رانندگی در زمستان توجه به سرعت دیگر رانندگان است؛ یعنی نه آهسته برانید که موجب ترافیک شوید و نه با سرعت رانندگی کنید که امنیت شما و دیگر خودروها به خطر بیفتد.

11. جدی گرفتن یخهای سیاه جاده

توجه به یخ سیاه یا همان یخ‌زدگی آسفالت یکی از نکات مهم رانندگی در زمستان است که در ابتدا دیده نمی‌شودو معمولا روی پل، روگذر و جاده‌های کم تردد پدید می‌آید.در این شرایط شما باید دما را چک کنید. ممکن است دمای سطح جاده از دمای هوا پایین‌تر هم باشدپس این نشانه را جدی گرفته و زنجیر چرخ لاستیک ها را ببندید.

12.رعایت احتیاط در پیچ ها

در سر پیچها باید مراقب بود و با دنده دوم حرکت کنید؛ زیرا این دنده به کاهش لغزش چرخ کمک می‌کند. هنگام نزدیک شدن به پیچ، قبل از این‌که واقعاً فرمان را بچرخانید، ترمز کنید.اگر ماشین شما کنترل خود را از دست داد، وحشت نکنید. نکته کلیدی این است که پای خود را از روی پدال گاز بردارید و مطمئن شوید که چرخ‌های شما در جهتی هستند که می‌خواهید به آن سمت بروید.

13.خاموش نشدن چراغ ماشین

استفاده از چراغ‌ها همیشه یکی از نکات مهم رانندگی در برف و یخ محسوب می‌شود، بخصوص زمانیکه در شرایطی هستید که دید راننده محدود است .اگر دید شما به‌دلیل مه و شرایط جوی کمتر از ۱۰۰ متر است، چراغ های مه‌شکن خود را روشن کنید. و به محض اینکه دید بهبود یافت، آن‌ها را خاموش نمایید.

14.داشتن عملکرد درست به هنگام گیر کردن در برف

اگر با ماشین در میان انبوهی از برف گیر کردید، بر خود مسلط باشید ،نترسید و پای خود را از روی ترمز بردارید، فرمان را صاف کرده و چرخ‌ها را از برف پاک کنید.اگر زنجیر چرخ دارید، در این شرایط از آن استفاده کنید. زنجیر چرخ شما را از موقعیت سخت و گیر کردن در برف نجات خواهد داد.

15.نچرخاندن فرمان با سرعت بالا

در جاده های لغزنده، از پیچیدن و دور زدن های ناگهانی و با سرعت بالا به شدت پرهیز کنید. بهتر است کمی از سرعت خود بکاهید و فرمان را به آرامی در راستای مورد نظر بچرخانید.

16.آماده بودن برای شرایط بحرانی و رعایت نکات ایمنی

در صورتی که گرفتار جاده ها شدید، از خودرو خود جدا نشوید؛ چراکه گروه های امداد و نجات می توانند سریع تر خودروها را شناسایی کنند و به کمک شما بیایند. همچنین، اگر خودرو را برای مدت زمان طولانی متوقف کرده اید، حتماً مثلث های شبرنگ در کنار اتومبیل خود قرار دهید.

توجه داشته باشید روشن نگه داشتن طولانی مدت خودرو برای استفاده از بخاری ممکن است به مسدود شدن لوله اگزوز و انتقال مونوکسید کربن به داخل خودرو منجر شود.

17.به خاطر سپردن یا یادداشت کردن شماره های ضروری

به خاطر سپردن شماره های اضطراری چه در فصل زمستان و چه در مواقع دیگر از ضروریات سفر محسوب می شود.

شماره تلفن امداد خودرو: 096440

شماره تلفن پلیس راه: 88255555

شماره تلفن اورژانس: 115

18.اطمینان حاصل کردن از پر بودن شارژ گوشی موبایل

بهتر است در فصل سرما، علاوه بر اطمینان از شارژ بودن گوشی موبایل خود، پاور بانک نیز به همراه داشته باشید. شرایط آب و هوایی جاده امکان دارد هر لحظه تغییر کند و گرفتار جاده ها شوید. در این مواقع، برای تماس با نیروهای امداد به تلفن نیاز دارید.

19.اطمینان حاصل کردن از پر بودن باک بنزین

چه در هوای سرد و برفی  زمستان و چه در فصول دیگر سال بهتر است پیش از آغاز سفر باک بنزین خود را پرکنید. این فعالیت در زمستان از اهمیت بیشتری دارد. از نظر فنی پر بودن باک بنزین سبب سنگینی خودرو می شود. درنتیجه، ماشین در برف و یخبندان با شتاب کمتر حرکت می کند.

همچنین، اگر در زمستان ماشین شما دچار نقص فنی شود، لازم است برای گرمایش خودرو را روشن نگه دارید.

20.بهتر است خودرو خود را در زمستان به چراغ مه شکن مجهز کنید.

هنگام رانندگی در زمستان و هوای مه آلود از چراغ های مه شکن یا از چراغ های نور پایین استفاده کنید.

21.جلوگیری از بخار کردن شیشه ها

هنگام رانندگی در زمستان و هوای برفی شیشه خودرو را کمی پایین بکشید یا از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید تا بخار جلوی دید شما قرار نگیرد.

22.رانندگی با دنده سنگین

سعی کنید در هوای برفی با دنده سنگین رانندگی کنید.

مقابله با لغزیدن خودرو و کنترل آن

لغزیدن خودرو در جاده های لغزنده یکی از رایج ترین مشکلات رانندگی در جاده برفی است. کنترل اتومبیل هنگام لغزش از نکات مهم رانندگی در برف و یخ است که به تسلط کافی راننده روی خودرو بستگی دارد.

لغزش چرخ جلو زمانی اتفاق می افتد که چرخ‌های جلو کشش را از دست بدهند در این هنگام باید راننده نکات زیر را به یاد داشته باشد و آنها را عملی کند:

  1. خونسردی خود را حفظ کنید و فراموش نکنید که ضربه زدن به ترمز (یا گاز) فقط اوضاع را بدتر می‌کند.
  1. به جای شتاب‌گیری یا دور زدن سریع، پای خود را از روی گاز بردارید و اجازه دهید کشش لاستیک‌های شما بدون دخالت ترمز یا پدال های گاز، خودرو را هدایت کند.
  2. هنگامی که از منطقه یخی دور شدید، می‌توانید دوباره شتاب بگیرید.
  3. اگر در یک جاده یا خیابانی هستید که شن‌کاری یا نمک‌پاشی نشده است، به یاد داشته باشید که همیشه امکان لغزیدن وجود دارد. به‌آرامی ترمز کنید و فرمان خود را تا حد امکان صاف نگه‌دارید.

لیز خوردن چرخ عقب در جاده لغزنده:

اگر چرخ‌های عقب شما به‌دلیل یخ‌زدگی می‌لغزند و ماشین شما شروع به چرخیدن می‌کند، به آن بیش فرمانی می‌گویند. در این هنگام باید راننده نکات زیر را به یاد داشته باشد و آنها را اجرا کند:

  1. پای خود را از روی گاز بردارید.
  2. با فرمان به‌طور کامل به جهت لغزش بروید تا ماشین خود را صاف کنید. این کار لغزش اتومبیل را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که کنترل کامل ماشین را در اختیار بگیرید.
  3. به یاد داشته باشید فرمان دادن و تعویض فرمان بیش از حد، می‌تواند مشکلات این چنینی را بیشتر کند؛ بنابراین آرام باشید و از واکنش‌های هیجانی بپرهیزید.

جلوگیری از لغزش خودروی دیفرانسیل عقب

در صورتی که خودرو شما دیفرانسیل عقب است نیاز دارید در زمان رانندگی در زمستان به یاد داشته باشید:

  • دو کیسه شن در صندوق عقب قرار دهید تا از لغزش خودرو جلوگیری کنید (وسط صندوق عقب و پشت محور عقب خودرو).
  • از سنگین کردن  صندوق عقب پرهیز کنید.

عادت های غلط رانندگی در زمستان و سرما:

  1. هرگز از آب داغ برای پاک کردن شیشه یخ زده خودرو استفاده نکنید! این کار موجب ایجاد شوک به شیشه ها و ترک خوردن آنها می شود.
  2. هنگام رانندگی در زمستان از فشردن ناگهانی پدال گاز و ترمز پرهیز کنید.
  3. اگر احساس خستگی می کنید، بهتر است رانندگی نکنید. خستگی ممکن است سطح تمرکز و دقت شما را پایین بیاورد و سرعت عکس العمل شما را در مواقع بحرانی کاهش دهد.
  4. هنگام رانندگی در زمستان از ترمز ناگهانی در یخبندان به شدت پرهیز کنید.
  5. با سرعت بالا دور نزنید.
  6. در صورت مه شدید خودرو را در جایی مناسب متوقف کنید و تا بهتر شدن هوا حرکت نکنید.
  7. هنگام رانندگی در سطوح لغزنده از تعویض ناگهانی به دنده سنگین خودداری فرمایید.
  8. از ترمز کردن ناگهانی، هنگام لغزش و سرخوردن خودرو، به شدت پرهیز کنید. این کار موجب قفل شدن چرخ های ماشین و سرخوردن بیشتر اتومبیل شما می شود.فرمان خودرو را مهار کنید و به همان جهتی که عقب خودرو چرخیده فرمان را بچرخانید.
  9. از رانندگی در زمستان با سرعت بالا و سبقت گرفتن به شدت پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *