دسته بندی نشده

نکات گرم کردن خودرو در زمستان

زمستان همراه روزهای سردش سر رسیده‌ است؛ سایه سرمای زمستان نه تنها بر ما بلکه بر خودروهای ما نیز افتاده است. خودروهای‌مان هم از این سرما بی‌نصیب نیستند. پس بایستی آگاهانه حواسمان به خودروهایمان باشد و با دانستن نکته‌های لازم برای مراقبت از خودرو در زمستان، مانع ازایجاد مشکلات و خرابی‌های رایج این فصل برای خودروها شویم. هر راننده ای چه حرفه ای و چه غیر حرفه ای باید نحوه ی نگهداری از خودروی خود را در شرایط سرد زمستان بداند تا باخیالی آسوده این فصل را سپری کند.

شرایطی که در زمستان برای خودروها پیش می آید:

  • همه قطعات و بدنه سرد می‌شوند؛
  • دمای روغن‌های وغن ترمز یا روغن موتور پایین می‌آید
  • افزایش غلظت یا ویسکوزیته در گیربکسبه دلیل  کاهش دمای روغن‌های روانکاری
  • خام‌سوزی سوخت و ساییده‌شدن قطعات موتورهم افزایش پیدا می‌کند.

همه  این موارد که گفته شد موجب می‌شوند که خودرو درزمان استارت‌ زدن به‌اندازه کافی، آمادگی حرکت‌کردن را نداشته باشد.

نحوه روشن کردن  وگرم کردن ماشین در زمستان باید چگونه باشد؟

در این شرایط  اولین و بهترین راهکار برای گرم کردن خودرو در زمستان باید بعد از استارت، این است که به‌ آرامی شروع به حرکت کنید. بعد از دقایقی از شروع حرکت، امکان بیشترکردن سرعت و گاز دادن وجود دارد. این روند باعث می‌شود که دمای بخش‌های مختلف موتور هماهنگ شوند. گیربکس و سیستم انتقال نیرو هم آرام آرام گرم می‌شوند و همه بخش‌های خودرو در هماهنگی با هم شروع به فعالیت می‌کنند.

در سرما ماشین باید چقدر درجا کار کند؟

بعضی رانندگان بعد از استارت اجازه می دهند که خودرو درجا کار کند که این اصلا راهکار خوبی نیست و تنها باعث بیهوده مصرف شدن سوخت و آلودگی هوا می شود.

 از کجا بفهمیم ماشین گرم شده است؟

در نظر داشته باشید که مدت زمان گرم شدن خودروهای مختلف به‌دلیل قدرت موتور و سیستم آن متفاوت است. به‌عنوان مثال مدت زمان گرم شدن موتور پراید در فصل سرما با موتور سایر خودروها تفاوت دارد و نمی‌توان برای تمامی خودروها یک زمان مشخص برای گرم شدن در نظر گرفت.

نکات مهم نحوه گرم کردن خودرو در زمستان

1. باتری را چک کنید

باتری خودرو در هوای سرد، یکی از اصلی‌ترین قطعات خودرو است که به‌هنگام روشن کردن ماشین در زمستان دچار مشکل می‌شود. قدرت و عملکرد باتری خودرو به علت ساکن بودن خودرو و حرکت نکردن آن در فصل زمستان، به شدت پایین می‌آید و باعث ایجاد مشکل در هنگام روشن کردن خودرو می‌شود.بهترین راه حل برای جلوگیری از این مشکل و همچنین برای رعایت نکات نحوه گرم کردن خودرو در زمستان، این است که قبل از آغاز فصل سرما و زمستان خودرو را به یک تعمیرکار نشان دهید تا از سلامت باتری ماشین خود اطمینان حاصل کنید.

2.روغن موتور را کنترل و تعویض کنید

 

برسی روغن موتور یکی دیگر از نکاتی که در راستای گرم کردن خودرو باید در نظر بگیرید، همیشه قبل از این‌که هوا سرد شود، روغن موتور را تعویض کنید؛ زیرا روغن موتور هرچقدر دیرتر تعویض شود، غلیظ‌تر خواهد شد روغن‌های غلیظ‌تر بیشتر مناسب استفاده در فصل تابستان هستند و روغن‌های رقیق‌تر هم به‌درد فصل‌های سردی مانند زمستان می‌خورند.

3.ضدیخ را بررسی کنید

با رسیدن زمستان وسرد شدن هوا، حتما وضعیت ضدیخ خودرو را چک کنید. وجود ضدیخ در خودرو ضروری است. ضد یخ وظیفه مقابله با یخ‌زدگی را برعهده دارد. اگر مایع ضدیخ در سیستم خنک‌کننده موتور کم باشد یا اصلا نباشد، آب داخل بلوکه سیلندر یخ می‌زند. افزایش حجم آب و فشاری که به مجاری سیلندر وارد می‌کند، شکستگی دیواره این قطعه را با خود به همراه خواهد داشت. پس ضدیخ را بررسی کنید و نگذارید که خساراتی مانند هزینه تعویض واشر سرسیلندر را مجبور شوید که بپردازید. حتما محتویات رادیاتور را چک کنید مطمئن شوید که ضد یخ  به اندازه ی کافی دارید.

4. چک کردن مایعات مختلف خودرو را فراموش نکنید

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای عملکرد صحیح خودرو در فصل سرما و جلوگیری از گرم نشدن ماشین در زمستان انجام دهید، این است که مایعات خودرو را چک و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. در هوای سرد، مایعات موجود در بخش‌های مختلف خودرو فشرده می‌شوند. پس بهتر است که همه آنها را بررسی کنید و نگذارید که مشکل ساز شوند. مایعات مختلف نظیر موارد زیر را در کنترل داشته باشید این مایعات عبارتند از:

·  ضدیخ

·  روغن ترمز

·  روغن گیربکس

·   مایع شیشه شور

·   روغن هیدرولیک

به همه این موارد توجه لازم را  داشته باشید و یادتان نرود که مراقبت از خودرو در زمستان باعث طولانی‌شدن عمر وسیله نقلیه ی شما می شود.

چقدر زمان می برد تا موتور خودرو گرم شود ؟

واقعیت این است در اتومبیلی که بخوبی نگهداری می شود و مرتب کار کند، 30 ثانیه حتی زمان زیادی نیز می باشد. مهمترین نکته این است که تا موتور کاملاً گرم نشده است، نباید سرعت زیادی در رانندگی داشته باشید (این امر در هوای گرم نیز صادق است؛ گرچه در هوای سرد بیشتر طول می کشد).اگر اتومبیل شما دارای ترموستات خودرو و قابلیت اندازه گیری دما داشته باشد، دمای کار منظم زمانی خواهد بود که سوزن در وسط C و H باشد (برای سرما و گرما، به طور طبیعی). اکنون برخی از اتومبیل ها نشانگر آبی دارند که سرد بودن موتور را هشدار می دهد. وقتی نشانگر آبی خاموش می شود، نشان می دهد موتور گرم شده است. توجه داشته باشید که موتورها هنگام رانندگی زودتر از زمان درجا ماندن گرم می شوند.

زمان گرم شدن برای خودروهای کاربراتوری در زمستان چقدر است؟

برای خودروهای کاربراتوری، مدت زمان گرم شدن خودرو حدوداً ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تخمین زده می‌شود. این عدد برای خودروهای جدید بسیار کمتر و در حدود صفر است. دلیل این موضوع هم همان‌طور که گفته شد، تغییر فرآیند سوخت رسانی به موتور است. برای خودروهای جدید فقط باید مراقب باشید که به محض روشن کردن خودرو با سرعت بالا حرکت نکنید تا در حین حرکت کمی خودرو گرم شود.

برای گرم نگه داشتن موتور خودرو در زمستان چه کار کنیم؟

زمانی که موتور گرم می‌شود دیگر نیازی نیست کاری برای گرم نگه داشتن خودرو در زمستان انجام دهید؛ همین که ماشین در حال کار کردن باشد، موتور را گرم نگه می‌دارد. فقط اگر زمانی قصد داشتید خودرو را خاموش کنید، بهتر است آن را زیر نور آفتاب قرار دهید.

مضرات درجا کار کردن ماشین در خودروهای جدید

 

با توجه به تغییرات موتور در خودروهای جدید،درجا کارکردن ماشین در دراز مدت به بخش‌های مختلف ماشین آسیب می‌رساند. انجام این کار در موتورهای انژکتوری باعث می‌شود تا سوخت اضافی به محفظه احتراق وارد شود، سپس بخش اضافی سوخت به دیواره‌های سیلندرها می‌رسد و در نتیجه موجب شسته شدن روغن موجود در پیستون‌ها می‌گردد. در دراز مدت این رویه باعث کاهش عمر موتور خودرو می گردد.

نحوه گرم کردن ماشین کاربراتوری در زمستان چگونه بود؟

 

موتورهای کاربراتوری بخشی بنام منیفولد دارند. این بخش، مخلوط سوخت و هوا را به سیلندرها می‌رساند. این کار موجب جمع شدن سوخت مایع و تبدیل آن به بخار می‌شود. برای گرم کردن ماشین کاربراتتوری ابتدا بایستی استارت بزنید و بعد از روشن شدن خودرو، کمی منتظر بمانید و سپس شروع به حرکت کنید. پیشرفت تکنولوژی و آمدن موتورهای انژکتوری، مسئله تزریق سوخت را در موتورهای کاربراتوری حل کرد. اگر هنوز از چنین ماشین‌های کلاسیک و قدیمی‌ای استفاده می‌کنید، دقت کنید که پیش از حرکت در فصل زمستان ماشین چند دقیقه باید گرم شود.

گرم کردن موتور ماشین های برقی یا هیبریدی

موتور های هیبریدی بر خلاف خودروهای بنزینی و دیزلی، برای گرما به برق متکی هستند و گرمای الکتریکی انرژی زیادی را می مکد .کارشناسان توصیه می کنند که ماشین برقی یا هیبریدی خود را در حالی که هنوز به برق متصل است گرم کنید، به ویژه اگر دامنه محدود باشد. دلیل این امر این است که اگر هنگام استفاده از برق موتور خود را گرم کنید، ظرفیت کامل باتری خود را برای دامنه حرکتی و نگهداری حرارت کابین حفظ کرده اید.طبق تجربه کارشناسان، ولتاژ 120 ولت برای گرم كردن موتور در زمستان كافی نیست كه منجر به كاهش شارژ باتری می شود. نکته مثبت دیگر این است که سطح 2 حداقل دو برابر سریعتر از خروجی 120 ولت نیز شارژ می شود.

تفاوت موتور های دیزلی و موتور های بنزینی در فرآیند گرم شدن موتور

موتورهای دیزلی از موتورهای بنزینی کارایی بیشتری دارند و اگر فکر می کنید کار موتور تولید نیروی محرک است، گرما نشانه عدم کارایی است. موتور های دیزلی در سرمای شدید (صفر درجه) نیز می توانند به راحتی و بدون مشکل عمل کنند. موتورهای دیزلی اغلب مجهز به بخاری های برقی هستند که می توانند به آنها متصل شوند و موتور و تمام روان کننده های مرتبط را، حتی قبل از استارت زدن خودرو، گرم نگه دارند. موتورهای بنزینی نیز در سردترین شرایط آب و هوایی می توانند از این کمک های الکتریکی بهره مند شوند.

سخن آخر

در فصل سرد  و زمستان، زمانی که موتور خودرو سرد است قطعات منقبض هستن و دراین حالت لقی بین قطعات مثل فاصله پیستون با سیلندر یا فاصله یاتاقان با میل لنگ زیاداست و این زیادی فاصله باعث صدمه به موتور میشود. در زمان سرد بودن خودرو دهانه سیلندر هم تنگتر از زمانی است که موتور گرم است و پیستون با فشار بیشتری در سیلندر حرکت میکند این امر باعث تراشیده شدن فیلم روغن از دیواره سیلندر و فرسایش رینگ موتور میشود.جدا از اینکه لقی زیاد بین میل رنگ و یاتاقانها باعث ضربه به یاتاقانها میشود در دراز مدت نیز باعث رسایش موتور خودرو می گردد.
بایستی برای گرم کردن موتور صبر کنید که دمای موتور به حداقل ۷۰ درجه برسد بعد از گرم شدن هم باید ترموستات و سیستم خنک کاری دمای موتور را در دامنه ۹۰ تا۹۵  درجه نگهدارید که موتور بهترین راندمان کاری و کمترین استهلاک را داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *