اجزای ماشین, تعمیر خودرو

5علت بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی +روش های جلوگیری از آن

علت داغ شدن ماشین در سربالایی

همانطور که می دانید بالارفتن آمپر آب در سربالایی یکی از مشکلات رایج خودرو سواران  ست که مدام با آن روبرو هستند. داغ شدن ماشین بیانگر این است که قطعه ای از خودرو شما خراب شده و نیاز به تعمیر دارد. یکی از سوالاتی که اغلب خودرو سواران با آن روبه‌رو هستند علت بالا رفتن امپر ماشین در سربالایی است. تنظیم نبودن موتور خودرو یکی از دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو می‌شود که متاسفانه کم‌تر کسی به آن توجه می‌کنند. چرخش عادی موتور در اثر احتراق حرارت زیادی تولید می‌کند که این حرارت در شرایط نرمال توسط سیستم خنک‌کننده دفع و کنترل می‌شود. اگر موتور داغ شود و سیستم خنک‌کننده ماشین دچار خرابی باشد، گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال پیدا نمی‌کند و اجزای داخلی موتور آسیب می‌بیند.

حد نرمال آمپر ماشین چه اندازه است ؟

 

شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که حد نرمال آمپر ماشین در چه محدوده ای باید باشد؟ با بررسی عقربه ی آمپر آب در هنگام روشن و خاموش شدن فن های رادیاتور در حالت دور کند می توانید جواب این سوال را پیدا کنید.

شما می توانید با بررسی کردن آمپر آب ماشین در حالت روشن و خاموش شدن فن رادیاتور به حد نرمال آمپر ماشین پی ببرید. برای پیدا کردن جواب دقیق تر این سوال می توانید در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید.هنگامی که فن ها شروع به چرخیدن کردند به داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را چک کنید. سپس هنگامی که فن ها خاموش شدند همین اقدام را تکرار کنید و موقعیت عقربه ی مذکور را به خاطر داشته باشید. این محدوده حد نرمال آمپر ماشین را به شما نشان می دهد. به این ترتیب شما میتوانید متوجه شوید آمپر آب پراید باید کجا باشه و برای کارکرد بهتر ماشین تلاش کنید.

 

مهم‌ترین دلایل بالا رفتن آمپر ماشین و جوش آوردن خودرو

 

علت‌یابی درست در هنگام بروز ناکارآمدی یک وسیله، موضوع مهمی است که می‌تواند بخش بزرگی از مشکل شما را حل کند. اگر با علت‌های بالا رفتن آمپر ماشین آشنا باشید، به راحتی مشکتان را برطرف خواهید کرد.

 عملکرد نادرست رادیاتور

مایع خنک‌کننده‌ای که در موتور خودرو وجود دارد، حرارت ناشی از فعالیت موتور را به رادیاتور می‌رساند. سپس این مایع از طریق رادیاتور به محیط اتومبیل منتقل می‌شود‌. در صورتی که رادیاتور در انجام فعالیت خود دچار اختلال باشد، این کار به درستی صورت نمی‌گیرد و در اثر فشار آمدن به موتور، آمپر خودروی شما بالا می‌رود.

 

مشکل در ترموستات

ترموستات وظیفه دارد که از جریان مایع خنک‌کننده جلوگیری کرده تا موتور به دمای عادی برسد. این کار خصوصا در فصل سرما بسیار اهمیت دارد. بنابراین اگر ترموستات خراب باشد و به طور کامل، جریان مایع خنک‌کننده را مسدود کند، دمای موتور هم بالا رفته و داغ می‌کند که می‌تواند علت بالا رفتن آمپر در سرعت بالا باشد.

اشکال در فن رادیاتور

فن رادیاتور با چرخش خود باعث خنک شدن فضای کلی رادیاتور و موتور خواهد شد. زمانی که این قطعه دچار مشکل شود، فشار روی موتور خودرو زیاد شده و اتومبیل شما جوش می‌آورد.

 عملکرد غلط واترپمپ

 

واترپمپ از دیگر اجزایی است که از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. با ایجاد اختلال در این قطعه، در بسیاری از مواقع ماشین شما جوش می‌آورد.

مسدود شدن خروجی اگزوز

زمانی که راه خروجی دود در اگزوز خودروی شما به هر دلیلی مثل برخورد با سنگ، ضربه، شکستگی و … مسدود شود، فشار زیادی به موتور می‌آید. این اتفاق موجب داغ شدن موتور و بالا رفتن نمایشگر آمپر خواهد شد.

کثیف بودن بیش از اندازه بدنه موتور

 

شیارهایی که روی بدنه موتور خودرو قرار دارند، بخشی از حرارت موتور را به خارج هدایت می‌کند. زمانی که بدنه موتور بیش از اندازه کثیف باشد، هنگام انجام کار بیش از پیش داغ شده و حرارت داخل موتور می‌ماند. این داغی درنهایت به آمپر می‌رسد و باعث بالا رفتن آمپر ماشین می‌شود.

عدم تنظیم موتور

موتور ماشین، یکی از اصلی‌ترین اجزا است که کارکرد مناسب خودرو به آن وابسته است. عدم تنظیم موتور و اختلال در کارکردهای آن، جوش آوردن خودرو را به همراه دارد.

سفت بودن سوپاپ‌ها

 

میزان سفت بودن یا شل بودن سوپاپ‌ها تنظیمات خاصی دارد. در صورتی که سوپاپ‌های خودرو بیش از حد سفت باشند، موتور اتومبیل در دور بالا فشار زیادی را تحمل می‌کند. در نتیجه خیلی زود جوش می‌آورد و آمپر ماشین بالا می‌رود.

کم بودن سطح روغن موتور یا کیفیت پایین آن

 

روغن موتور، در بسیاری از قسمت‌های متحرک موتور وجود دارد. روغن، حرارت تولید شده توسط موتور را گرفته و به بیرون هدایت می‌کند. کم بودن حجم و اندازه روغن موتور و یا پایین بودن کیفیت آن باعث می‌شود که حرارت موتور داخل موتور بماند و ماشین جوش بیاورد.

 

روشهای جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین

برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین و جوش آوردن خودرو می توانید اقدامات زیر را انجام دهید؛ ما در این بخش ده راه حلی که برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین می توانید انجام دهید را به شما عزیزان ارائه می دهیم :

  1. رسیدگی دائم و مستمر به رادیاتور خودرو، بررسی تمام اجزای آن و اطمینان کامل از عدم نشتی رادیاتور.
  2. میزان آب خودرو را به صورت هفتگی بررسی کنید.
  3. فن ها را به طور دقیق چک و تنظیم کنید.
  4. مایع سیستم خنک کننده را هر دو سال یکبار تعویض کنید.
  5. از پر بودن گاز کولر اطمینان حاصل کنید.
  6. به صورت سالانه هواگیری درست و تمیز کردن پره های رادیاتور را انجام دهید.
  7. ترمزها را به موقع کنترل کنید.
  8. شلنگ و تسمه ها را کنترل کنید.
  9. دقت کافی به عدم حمل بیش از حد بار با اتومبیل.
  10. عدم یدک کشیدن بیش از حد خصوصا در ماشین هایی مانند وانت.

با انجام این اقدامات می توانید تا حد زیادی از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنید.

 

هنگام جوش آوردن خودرو چه  کار باید کرد ؟

جوش آوردن خودرو و بالا رفتن آمپر ماشین ممکن است نگرانتان کند. این نگرانی بویژه درباره رانندگان تازه‌کار به مقدار زیادی وجود دارد. بنابراین لازم است که راهکارهای لازم هنگام بالا رفتن آمپر خودرو را بدانیم.

گام اول: خودرو را به کناری برده و روشن نگه دارید

برخی اوقات، رانندگان در هنگام بالا رفتن آمپر خودرو، اقدام به خاموش کردن ماشین می‌کنند تا به خنک شدن موتور کمک کرده باشند. باید بدانید که این کار بسیار غلط است ! هیچگاه در زمان جوش آوردن اتومبیل آن را خاموش نکنید. فقط ماشین را به کناری برده و روشن بگذارید تا کم‌کم درجه آمپر آن پایین بیاید.

گام دوم: در موتور را باز کنید

گام دوم باز کردن درب موتور است. توجه داشته باشید که فقط درب موتور را باز کنید. بسیاری از رانندگان به اشتباه درب رادیاتور را باز می‌کنند که کار بسیار خطرناکی است. پس با باز کردن درب خودرو، به خارج شدن حرارت جمع شده در آن کمک کنید.

گام سوم: روی رادیاتور آب بریزید

در گام سوم باید روی رادیاتور آب بریزید. سعی کنید همیشه یک بطری آب در خودرویتان داشته باشید تا در این مواقع، از آن استفاده کنید. اگر لازم بود که مجددا خودروی خود را حرکت دهید، برای مدتی بخاری‌تان را روشن کنید تا بخشی از حرارت و گرمای موتور، در هنگام حرکت خارج شود.

علت بالا رفتن آمپر آب سمند در سربالایی

تنظیم نبودن موتور خودرو یکی از دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو می شود که متاسفانه کمتر کسی به آن توجه می کند. چرخش عادی موتور در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق حرارت زیادی تولید می کند که این حرارت در شرایط نرمال توسط سیستم خنک کننده دفع و کنترل می شود.

اگر موتور داغ شود و سیستم خنک کننده ماشین دچار خرابی باشد گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال پیدا نمی کند و اجزای داخلی موتور آسیب می بیند.

دلایل بالا رفتن آمپر آب پراید 

داغ کردن موتور ماشین می تواند یکی از دلیل بالا رفتن آمپر آب پراید در سرعت بالا باشد که معمولا زمانی رخ می دهد که در فصل گرما هستیم. عملکرد نادرست رادیاتور هم می تواند علت بالا رفتن آمپر ماشین باشد.

در چنین شرایطی این احتمال دارد که رادیاتور خودرو شما بیش از حد کثیف یا جرم گرفته باشد. در بعضی مواقع کثیف بودن قسمت بیرونی رادیاتور هم می تواند در علت بالا رفتن آمپر پراید تاثیرگذار باشد.

از دیگر علت بالا رفتن آمپر آب پراید می توانیم به مشکل ترموستات اشاره کنیم که یکی از مهم ترین قطعات سیستم خنک کننده می باشد. واتر پمپ یکی دیگر از قطعات خنک کننده است که عملکرد نادرست آن میتواند علت بالا رفتن آمپر ماشین باشد.

عوامل دیگری از جمله اشکال در رادیاتور و واترپمپ می توانند علت بالا و پایین شدن آمپر آب پراید محسوب شوند که برای جلوگیری از این امر باید به طور مرتب و مستمر قطعات مهم خودرو از جمله واترپمپ، ترموستات، رادیاتور و… بررسی شودند و در صورت مشاهده هرگونه خرابی سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا علت بالا آمدن آمپر آب پراید را بررسی کرده و آن را سریعا رفع کند.

 6 راه حل سریع برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین

با رعایت موارد زیر و پیدا کردن علت داغ شدن موتور ماشین تا حدی از بالا رفتن آمپر ماشین جلوگیری می‌شود.

  1. چک کردن میزان آب رادیاتور خودرو.
  2. اطمینان از عملکرد صحیح رادیاتور
  3. بررسی و تعویض به موقع آب رادیاتور.
  4. اطمینان از سلامت ظاهری و داخلی رادیاتور.
  5. هواگیری سیستم خنک‌کننده و پره‌های رادیاتور.
  6. اطمینان از پر بودن گاز کولر، همچنین لوازم یدکی اصل و با کیفیت سلامت خودرو، و سیستم خنک‌کننده آن.

جمع بندی

توجه داشته باشید که هر خرابی در خودرو شما هشداری است که به شما می گوید یکی از قسمت های خودرو آسیب دیده و نباید نادیده گرفته شود. بالا رفتن آمپر خودرو یکی از علائم خرابی خودرو و اتفاق رایجی است که در فصل گرما  ودر سربالایی بسیاری از رانندگان خودرو با آن مواجه هستند. وجود اشکالاتی در ترموستات خودرو، واترپمپ، رادیاتور، فن رادیاتور، کثیفی بدنه موتور، پایین بودن سطح روغن یا بی کیفیتی آن، عدم تنطیم موتور این ها همه عواملی است که در علت داغ شدن ماشین در سربالایی دخالت دارند که در صورت بی توجهی به آن ها و عدم بررسی و تعمیر بموقع می توانند به دیگر قسمت های خودرو آسیب وارد کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *