اجزای ماشین

نسبت صحیح ضد یخ و آب در رادیاتور خودرو

نسبت ضد یخ و آب رادیاتور

اگر می ‌خواهید در مورد نسبت مناسب و چگونگی ترکیب ضد یخ در رادیاتور و درصد ترکیب ضد یخ بیشتر بدانید این مطلب برای شما گرداوری شده است پس با کارا کولر همراه شوید تا در مورد عملکرد آب رادیاتور و ضد یخ و همچنین اطلاعات جامعی درباره ی عملکرد سیستم خنک کننده و دلیل استفاده از آب رادیاتور و ضد یخ بیشتر بدانیم.

نقش آب رادیاتور و ضد یخ چیست؟

تقریبا بیشتر افراد می ‌دانند که آب به منظور خنک سازی موتور در رادیاتور استفاده می ‌شود و ضد یخ نیز ماده‌ای است که همانطور که از عنوانش پیداست از عوامل مختلفی مثل یخ زدگی و یا فشار بیش از حد به قطعات سیستم خنک کننده و رادیاتور جلوگیری می‌ نماید. به طور کلی هنگامی که شما از ضد یخ استفاده می‌ کنید این ماده را با مایع اصلی رادیاتور که آب است ترکیب نموده و کمک می‌ کنید تا بدنه موتور حرارت بیشتری را دفع نماید.

تفاوت آب رادیاتور با ضد یخ چیست؟

مهم ‌ترین تفاوت آب رادیاتور با ضد یخ در نوع ساختار و ذرات تشکل دهنده آن می باشد. به عنوان مثال شما علاوه بر آب مخصوص رادیاتور می‌ توانید از آب مقطر معمولی بدون املاح نیز استفاده نمایید؛ ولی ضد یخ مایعی می باشد که قابل جایگزین نبوده و باید به شکل جداگانه آن را تهی نمود. حال شاید برای شما سوال پیش آید که می‌ توان فقط از یکی از این دو ماده استفاده نمود.

تفاوت آب رادیاتور با ضد یخ چیست؟

پاسخ به این پرسش را به صورت خلاصه برای شما مطرح خواهیم کرد: توجه داشته باشید که وظیفه ی اصلی مایعی که در درون رادیاتور قرار گرفته، خنک کردن موتور می باشد؛ حال اگر بنا به هر علتی غلظت آن کمتر یا بیشتر از حد ممکن شد، نمی‌ تواند عملکرد درستی در خنک کردن موتور داشته باشد و امکان دارد سبب آسیب ‌هایی مانند خوردگی قطعات شود در نهایت استفاده تنها از ضد یخ یا آب رادیاتور توصیه نمی ‌شود و بهتر است با رعایت قانون تناسب از هر دو آن ‌ها استفاده نمایید.

نسبت آب رادیاتور و ضد یخ چقدر باشد؟

حال بهتر است به موضوع اصلی خودمان که در مورد نسبت ضد یخ به آب در رادیاتور است، بپردازیم. به صورت کلی هر کارخانه ماشین سازی بر طبق نیازهای خودرویی که طراحی کرده است و نوع تکنولوژی و آلیاژی که در آن به کار برده است برای سیستم خنک کننده خودرو دستورالعمل متفاوتی را در نظر دارد. به همین جهت نسبت ضد یخ به آب در رادیاتور نیز تفاوت دارد. اما شما می ‌توانید بر اساس شرایط دمای محل زندگی خود این نسبت را به آسانی تشخیص دهید؛ اما با در نظر گرفتن بدترین شرایط که حتی شما هیچ دسترسی به نسبت‌های استاندارد ماشین ندارید، می ‌توانید این نکته را به حافظه خود بسپارید که حداقل نیمی از مایع داخلی رادیاتور را ضد یخ تشکیل می ‌دهد؛ در نهایت به عنوان مثال اگر میزان حجم مایع داخل سیستم خنک کننده ماشین شما ۵ لیتر است، شما باید معادل ۲٫۵ لیتر ضد یخ به آن بیفزایید و نیمه ی دیگر را با آب مخصوص رادیاتور پر نمایید. البته لازم به توجه است که در مناطق بسیار گرم مثل خوزستان می توان این نسبت نصف به نصف را به سه به دو تغییر داد بدین شکل که سه قسمت آب رادیاتور و دو قسمت ضدیخ را با همدیگر ترکیب نمود.

درصد ترکیب ضد یخ چیست و کاربرد آن چه می‌باشد؟

بر خلاف بسیاری از افراد که فکر می ‌کنند درصد ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور موضوع مهم و کاربردی نمی باشد، میزان غلظت و درصد نسبت ضد یخ یک موضوع بسیار مهم می باشد؛ چرا که اگر نسبت آب رایاتور و ضد یخ و یا میزان غلظت این ترکیب به حد کافی نباشد قطعا موتور عملکرد خوبی نداشته و امکان استهلاک قطعات موتور و رادیاتور حتمی خواهد بود. پس اگر نمی‌ خواهید از جانب ماشین خود هزینه‌های مالی بسیار سنگین را متقبل شوید حتما به نکات لازم در مورد موارد مختلف توجه نمایید.

چطور بفهمیم ماشین ضد یخ دارد؟

ضد یخ جزو موارد ضروری برای ماشین می باشد که در اثر نبود آن قطعا با نشانه ‌هایی مانند یخ زدن رادیاتور در زمستان یا جوش آوردن ماشین در تابستان مواجه خواهید شد. به همین جهت بهتر است هر از گاهی رایاتور ماشین را چک کنید و یا چک کردن آن را به معاینه فنی بسپارید تا اطمینان یابید که مایع خنک کننده در داخل رادیاتور وجود داشته باشد. البته در بعضی موارد امکان دارد مایع خنک کننده داخل مخزن باشد ولی درون رادیاتور ماشین مایعی وجود نداشته باشد که معمولا در چنین مواردی ماشین با دمای بسیار بالای غیر عادی کار خواهد ‌کرد. در چنین مواردی پیشنهاد می‌ کنیم شلنگ رادیاتور را جدا نمایید و وضعیت مایع خنک کننده داخل رادیاتور را کاملا بررسی کنید و یا از یک کارشناس مکانیک کمک بگیرید.

چطور بفهمیم ماشین ضد یخ دارد؟

آیا ماشین صفر ضد یخ دارد؟

در مورد آب بندی ماشین های صفر تا به حال شنیده‌اید؟ بر اساس تحقیقاتی که در طی چند سال گذشته انجام شد کارشناسان به این نتیجه دست یافتند که حتی ماشین های بسیار گران قیمت و پیشرفته هم نیاز به آب بندی دارند و به طور معمولا چون کمپانی ‌های متنوع خودرو امروزه در حال تولید ماشین هستند کارشناسان پیشنهاد می ‌کنند که حتما پیش از این که ماشین خود را استارت بزنید همه ی قسمت‌ های مختلف از موتور گرفته تا روغن و مایع خنک کننده و غیره را چک نمایید و اگر لازم شد حتما دفترچه راهنما مخصوص خودرو را مورد بررسی قرار دهید. به طور معمول روغن موتور را بعد از ۸۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر بر اساس مدل خودرو عوض می ‌کنند ولی درباره ی مایع خنک کننده رادیاتور و ضد یخ اینطور نمی باشد؛ چون که امکان دارد بعضی ماشین ‌ها پر شده باشند و بعضی دیگر نه! پس بهتر است حتما پیش از استفاده خود از ماشین از یک مهندس مکانیک یا تعمیرکار حرفه ‌ای خودرو مشورت بگیرید.

چند لیتر ضد یخ برای پراید لازم است؟

به طورمعمول برای هر ماشینی ضد یخ مخصوصی وجود دارد که کمپانی ‌های متفاوتی آن ‌ها را به تولید می‌ رسانند. به عنوان مثال اگر شما ماشین پراید دارید و یا موتور خودرو شما x100 است می ‌توانید از ضد یخ مخصوص سایپا استفاده نمایید. حال چند لیتر ضد یخ باید استفاده نمایید؟ به صورت کلی نسبت آب رادیاتور و ضد یخ باید در هر ماشینی متناسب باشد؛ حال چه ماشین شما پراید باشد چه سمند. به طور معمول باید ۴۰% آب مقطر و ۶۰% ضد یخ استفاده نمایید. البته بر اساس تجربه افراد مختلف گفته شده که اگر میزان ضد یخ را نسبت به دمای محیط افزایش دهید بهتر است که معمولا در بیشتر شهرهای ایران همان نسبت ۱ به ۳ بهترین می باشد؛ یعنی اگر ظرفیت آب ماشین شما ۶ لیتر است، دو لیتر ضد یخ و ۴ لیتر آب استفاده نمایید.

چند لیتر ضد یخ برای پراید لازم است؟

چرا باید ضد یخ را تعویض کرد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ضد یخ، خاصیت ضد خورندگی آن است. اخاصیت خورندگی ارتباط مستقیمی با زمان استفاده از ضد یخ دارد. یعنی اگر ضد یخ به‌صورت منظم تعویض نشود، خاصیت ضد خورندگی آن از بین می‌رود و تاثیر منفی بر عمر موتور خودرو و سیستم خنک کننده می‌گذارد که ممکن است مالک خودرو را با هزینه‌های زیادی روبرو کند.علاوه‌بر از بین رفتن خاصیت ضد خورندگی ضد یخ، خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما ضد یخ هم به مرور زمان از بین می‌رود. در صورت از بین رفتن این خاصیت و در صورت تغییرات جوی، احتمال وارد شدن آسیب‌های جدی به موتور و سیستم خنک کننده خودرو افزایش می‌یابد.

زمان مناسب تعویض ضد یخ خودرو

در حالت کلی ضد یخ‌ها از نظر کیفی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

ضد یخ‌های با پایه معدنی

ضد یخ‌های با پایه آلی

ضد یخ‌های پایه معدنی، عمده‌ترین نوع ضد یخ در بازار هستند و مناسب‌ترین زمان تعویض آن‌ها دوره‌های سالیانه است. ضد یخ‌های پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه عمر مفید آن‌ها در حدود سه سال است. از آنجا که تشخیص این دو مورد نسبت به هم به‌سادگی امکا‌ن‌پذیر نیست، توصیه می‌شود که تعویض ضد یخ به صورت سالانه انجام گیرد.

نکات کلیدی

پس از باز شدن کاپوت، خطر پاشش آب داغ یا بخار وجود دارد. حداقل 15 دقیقه انتظار لازم است تا دمای کاپوت، موتور و مایع خنک‌کننده کاهش یابد.

نسبت بهینه ضد یخ و آب رادیاتور برای اکثر سیستم‌های خنک‌کننده 50 درصد آب و 50 درصد ضدیخ با کیفیت خوب است.

اگر به‌جای مخلوط مایع خنک‌کننده فقط از آب استفاده کنید، دمای بالای موتور آب آن را می‌جوشاند و باعث تبخیر آن می‌شود.

سخن پایانی

حال که اطلاعات کافی در مورد نسبت آب رادیاتور و ضد یخ را کسب کردید می‌ توانید مخزن آن را با یک شست و شو کاملا تمیز نمایید و نسبت مورد نظر را ترکیب و به مخزن بیفزایید تا بتوانید عملکر رادیاتور و موتور خودرو خود را بهبود ببخشید.

2 فکر در مورد “ نسبت صحیح ضد یخ و آب در رادیاتور خودرو

  1. علی قلی افشین گفت:

    ضدیخ وآب رادیاتور،اب مقطر،مخلوط کنیم یانه،کارشناس مطالب مفیدی ارائه داده ولی توضیح مطالب تفهیم مخاطب رو دورمی کنه،من زنگ میزنم دوستم مکانیکه،خوش دادا

  2. علی قلی افشین گفت:

    ضدیخ وآب رادیاتور،اب مقطر،مخلوط کنیم یانه،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *