سایر مقالات

ویژگی های گاز کولر ماشین

گاز کولر ماشین

در فصل های گرم سال و به خصوص تابستان، نیاز به داشتن یک کولر سالم در اتوموبیل، از ضروریات وسایل نقلیه محصوب می شود. کولر خودرو نیز مانند اکثر قطعات آن، نیاز به بهبود و شارژ مجدد خواهد داشت و باید به آن نگاه دقیقی داشته باشیم. در این مقاله به مسائل مرتبط با شارژ گاز کولر ماشین خواهیم پرداخت.

چگونه می توان گاز کولر خودرو را بدون دستگاه، شارژ کرد؟

هنگامی که اتوموبیل شما از نظر خنک کردن هوای درون اتاقک آن به خوبی عمل نکند، اولین و مهم ترین گزینه، شارژ گاز خودرو خواهد بود.اگر شارژ کولر به شویه ی صحیح و به موقع صورت پذیرد؛ می تواند باعث افزایش کارایی، عمر کولر و قطعات مرتبط با آن شده و درنتیجه دمای مطبوعی را در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد. باید افزود که نمی توان از تاثیر کولر بر موتور ماشین غافل شد و یک کولر دچار ایراد، می تواند موتور را نیز مختل کند.

درباره ی گاز کولر ماشین چه می دانید؟

پیش از این که به نحوه ی شارژ گاز کولر خودرو بپردازیم، بهتر است تا نگاهی به عملکرد و کارایی گاز کولر نگاهی انداخت. در سر تا سر دنیا انواع مختلفی از گاز های کولر تهیه و تولید شده است که این فرایند، با گاز R11 شروع به کار کرد. پس از این گاز، یعنی حدود ۲۵ سال پیش، خودروسازان از گاز R12 استفاده کرده و به پذیرش جمعی دست پیدا کردند. گاز آر ۱۲ به دلیل ویژگی های مناسب دمایی، توانست عملکرد خوبی را در خودرو ها پیاده کرده و هیچ تاثیر منفی بر روی فلزات درون اتوموبیل ایجاد نکرد. این گاز توانایی فعالیت با روغن های معدنی اتوموبیل را نیز به خوبی پیاده کرد.

تنها مشکلی که این گاز نسبتا محبوب در بین عموم دارد، اثر منفی و مضر بر روی محیط زیست بوده و این تاثیر منفی باعث حذف تدریجی آن از صنعت اتوموبیل سازی شد. درنتیجه گاز R134a وارد این عرصه شد. این گاز علاوه بر داشتن ویژگی های مثبت آر ۱۲، توانست با محیط زیست نیز ارتباط خوبی داشته باشد. به همین علت اغلب اتوموبیل های امروزی از گاز R134a که هیچ گونه سمی در آن وجود ندارد، در سیستم تهویه و کولر خود از آن استفاده می کنند. تا به اینجا درباره ی چیستی کولر اطلاعات کافی را کسب کردید. در ادامه ی مقاله به آموزش شارژ گاز کولر خواهیم پرداخت.

گاز و روغن

به طور کلی شارژ گاز کولر ماشین بدون نیاز به دستگاه و در محل، دارای دو مرحله ی کلی و ساده خواهد بود. ابتدا افزودن گاز و سپس پر کردن گاز کامل کولر گازی ماشین. قبل از آن که اقدام به تعویض و شارژ کولر کنید، باید بدانید که در بیشتر مواقع این کار، یک راه حل موقتی بوده و باید به دنبال راه حل اساسی برای مشکل کولر باشید. ممکن است سیستم تهویه اتوموبیل شما دچار نشتی و یا ایراد باشد، یا حتی مسائل و مشکلات دیگری برای آن ایجاد شده است. در این بین توصیه می کنیم از یک مکانیک و یا فرد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

ضمن این که باید توجه داشت که در برخی از اتوموبیل های قدیمی، نمی توان گاز کولر ماشین را تعویض کرد. این اتوموبیل ها پیش از سال ۱۹۹۵ تولید شده و از گاز آر ۱۲ استفاده می کنند که دیگر در این صنعت کاربردی نداشته و تولید نمی شود. در این اتوموبیل ها، تنها یک راه پیش روی شما خواهد بود و آن تعویض کلی AC خواهد بود.

توجه داشته باشید که زمان شارژ گاز کولر ماشین با مایعات نسبتا خطرناکی مواجه هستید. توجه داشته باشید که تا حد امکان این عمل را به مکانیک با تجربه دیگری واگذاری کنید.

برای شارژ گاز کولر ماشین در خانه، به چه لوازمی نیاز داریم؟

لوازمی که برای پر کردن گاز کولر ماشین در خانه نیاز است، شامل مواردی از جمله:

  • اول، دستکش لاتکس یا دستکش کار که ایمنی شما را بالا ببرد.
  • دوم، عینک ایمنی.
  • سوم، ماده ی خنک کننده. این مورد بستگی به مدل خودرو دارد.
  • چهارم، دماسنج.
  • پنجم، کپسول گاز R134 یا شلنگ مخصوص.
  • ششم، رابط شلنگ.

نوع و میزان ماده خنک کننده را به راحتی با نگاه کردن به کاپوت در خواهید یافت. به طور معمول می توان در قسمتی از کاپوت، اطلاعات مرتبط با خنک کننده کولر را پیدا کرد. توجه داشته باشید که هر اتوموبیلی نیاز به ماده ی خنک کننده ی خاصی دارد که مخصوص خودش باشد.

توجه داشته باشید که استفاده از دستکش و عینک ایمنی را نباید نادیده بگیرید. باید بدانید که در زمان شارژ گاز کولر ماشین، ماده خنک کننده در صورت ریختن بر روی دست یا صورت، فورا منجمد خواهد شد و درد زیادی را برای تان به ارمغان می آورد. درنتیجه مانند همه ی فعالیت های فنی درون خانه، هشدار های امنیتی را جدی بگیرید.

مراحل شارژ گاز کولر اتوموبیل:

مرحله اول، اطمینان از فعالیت صحیح کمپرسور:

در ابتدا باید کولر را روشن کرده و دکمه ی ac  کولر اتوموبیل را به بالا ترین حد آن برسانید. اجازه دهید تا کولر چندین ثانیه کار کرده و سپس به دنبال فعالیت صحیح کمپرسور باشید. کمپرسور وسیله ای است که باعث تبدیل ماده خنک کننده از حالت مایع به گاز و متراکم کردن گاز خواهد شد و کارکرد صحیح آن بسیار مهم است. در حالت حداکثری کولر، صدای کمپرسور کولر ماشین را حتما گوش داده چرا که این قطعات به نوعی قلب کولر شما به حساب می آیند.

ممکن است کمپرسور اتوموبیل شما دچار مشکل شده باشد؛ درنتیجه نیاز به تعویض خواهد داشت. ممکن است لازم باشد که مقدار روغن کمپرسور کولر اتوموبیل بررسی گردد و یا سیستم برقی خودرو و کولر با مشکل مواجه شده باشد. در تمامی احتمالات گفته شده، ممکن است عملکرد کمپرسور با اختلال همراه شده باشد. تا حد زیادی مشکل کمپرسور، با شنیدن صدای آن پیدا خواهد شد.

مرحله دوم، آزمایش و بررسی نیاز به گاز:

ابتدا اتوموبیل را خاموش کرده و محل والف کولر را جستجو کنید. این محل در همه ی خودرو ها یکسان نبوده اما به طور کلی دارای شکل مشخصی است. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که این محفظه دارای گاز می باشد یا خیر. میزان کم یا زیاد بودن گاز کولر خودرو را می توان با یک حرکت نسبتا ساده مشخص کرد. برای فهمیدن این مسئله، ابتدا درپوش کولر را باز کرده و با انگشت یا وسایل مشابه به والف فشار بیاورید. اگر با فشار شما، گاز با فشار نسبتا زیادی از محفظه به بیرون خارج شد، سیستم کولر شما گاز دارد و تنها باید کمی به آن بیفزایید. اما اگر با فشار انگشت شما، هیچ گازی خارج نشد، احتمال دارد که سیستم کولر بدون گاز بوده و باید شارژ را به طور کامل انجام دهید.

زمان تعویض گاز کولر ماشین

مرحله سوم، متصل کردن شلنگ  به محفظه:

حال که دریافتید کولر اتوموبیل شما نیاز به گاز دارد، باید شلنگ کیت کولر گاز را به محفظه وصل کرده و سپس به والف، پیچ شلنگ را به میزان اندکی باز کنید تا هوای موجود در شلنگ خارج گردد. این کار را باید به این خاطر انجام دهید که هنگام شارژ گاز کولر، هیچ گاز یا رطوبت دیگری نباید به سیستم کولر وارد گردد. حال باید شیر کپسول را باز کرده تا گاز مورد نظر وارد سیستم کولر گردد.

مرحله چهارم، ماشین را دوباره روشن کرده و به بررسی گیج بپردازید:

پس از باز کردن شیر کپسول، گاز مورد نظر وارد سیستم کولر ماشین شما شده، حال باید شیر را ببندید؛ بار دیگر ماشین خود را روشن کرده و دکمه ی ac  کولر خودرو را تا بالا ترین حد ممکن بالا ببرید. باز هم باید گیج را چک کنیم تا ببینیم چه میزانی را نشان می دهد. این عدد معمولا باید نزدیک به ۴۰ psi باشد و مقادیر بالا تر و پایین تر را باید تنظیم کرد. پس از تنظیم این عدد، کار شارژ کولر ماشین به اتمام خواهد رسید و مشکلی ایجاد نمی شود.

مرحله پنجم، بررسی دمای داخل ماشین:

به داخل ماشین رفته و با استفاده از دماسنج، دمای داخل ماشین را بررسی نمایید. اگر گاز کولر ماشین به درستی کار کند، دمایی زیر ۲۸ درجه سانتی گراد ایجاد می شود. هر دمایی بالا تر از این عدد، اختلالی در سیستم تهویه و کولر شما ایجاد کرده و باید به دنبال آن بروید.

شستشوی کولر اتوموبیل در منزل:

شستشوی کولر اتوموبیل، روش های زیادی دارد. برای مثال، می توانید از ابر و فوم جهت تمیز کردن دریچه ها استفاده کرده و یا فیلتر هوای کابین خودرو را تعویض نمایید. اسپری های ضد عفونی کننده ای وجود دارند که می توانید برای تمیز کردن دریچه ها و محفظه های کولر از آن ها کمک بگیرید. سرویس کردن به موقع خودرو و تمیز کردن کلی ماشین نیز می تواند در افزایش عمر مفید کولر و تمیز ماندن آن مفید واقع شود.

عوارض گاز کولر خودرو برای انسان:

توجه داشته باشید که به محض سوار شدن، کولر را روشن نکنید. طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده که داشبورد خودرو، صندلی، جعبه کولر و در واقع تمام قطعات خودرو از پلاستیک ساخته شده  که در محیط در بسته ماده‌ ای بنام بنزن، سمی که موجب سرطان می شود را از خود منعکس می کند.

افرادی که در خودرو خود کولر دارند، برای حفظ سلامتی در هنگام سوار شدن، پیش از روشن کردن کولر خودرو، باید پنجره ها را پایین کشیده تا هوای گرم داخل از ماشین خارج شود. علت این کار چیست؟

همان طور که می دانید امروزه مردم بیش از پیش به سرطان مبتلا شده و جان خود را از دست می دهند. اما علت آن چیست؟ و چرا؟ ابتدا به یکی از مواردی که موجب سرطان می شود، می پردازیم. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش خودرو ها، اولین و آخرین جایی که مردم به آن قدم گذاشته و یا آن را ترک می کنند، اتومبیل ها هستند. نباید به محض سوار شدن به ماشین، کولر را روشن کنید.

در ابتدا باید پنجره های ماشین را پایین کشیده و پس از چند دقیقه کولر ماشین را روشن نمایید. همان طور که پیش از این گفته شد، داشبورد خودرو، صندلی، جعبه کولر و تمام قطعات اتوموبیل، از پلاستیک ساخته شده اند که در محیط در بسته ماده ای بنام بنزن، که سمی است و باعث سرطان می شود را از خود منعکس می کند. همه ی ساکنین در خودرو، این بو را در هنگام باز کردن درب ماشین، استشمام خواهند کرد.

گاز و روغن کارا کولر

ماده ی بنزن، علاوه بر ایجاد سرطان، باعث مسموم کردن استخوان های شما نیز می شود که باعث کم خونی و کاهش گلبول های سفید خون خواهد شد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده باعث ایجاد سرطان خون و خطر برخی سرطان های دیگر را نیز افزایش می دهد. همچنین می تواند باعث سقط جنین در زنان باردار گردد.

سطح بنزن قابل قبول در داخل خانه برابر با ۵۰ میلی گرم در هر ۰۹/۰ متر مربع بوده که در یک اتومبیل پارک شده در داخل خانه، با پنجره های بسته شامل ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم بنزن یعنی ۸ برابر سطح قابل قبول خواهد بود. اگر خارج از منزل خودروی خود را در آفتاب با دمای بالای ۱۶درجه سانتیگراد پارک نمایید، سطح بنزن بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم ، یعنی ۴۰  برابر سطح قابل قبول خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *